Een nieuwe campagne van discounter Lidl moet consumenten afhelpen van de idee dat duurzaam synoniem is voor duur: “Het is pas duurzaam, als iedereen het kan betalen.”
20% aanbod draagt keurmerk
De voorbije jaren heeft Lidl zijn duurzaam assortiment stelselmatig uitgebreid. Een op vijf producten die de retailer in België verkoopt, draagt inmiddels een duurzaam keurmerk. Om daar te aandacht op te vestigen, lanceert de discounter een opmerkelijke campagne.
“Zoveel mogelijk duurzame producten aanbieden, willen we blijven doen. Maar die hoeven niet duurder te zijn dan andere producten. Daarom gaan we nu enkel nog voor ‘ZAAM’. De betekenis van ‘duur’ in ‘duurzaam’ mag dan wel niet op ‘prijs’ slaan, toch associëren veel mensen duurzaam nog met iets prijzigs. En dat willen we met deze campagne veranderen. Want het is pas duurzaam, als iedereen het kan betalen”, zegt woordvoerster Isabelle Colbrandt.
De komende vijf jaar wil Lidl elk jaar 10% meer omzet halen uit de verkoop van duurzame producten. Verder voert het de strijd tegen voedselverspilling op. Producten die dicht tegen de vervaldatum aan zitten, worden verkocht aan sterk verlaagde prijzen via het project ‘Good Taste, Zero Waste’. De opbrengst daarvan gaat integraal naar de voedselbanken.