De test met fietsbezorgdienst Simpl, die gedurende meer dan een jaar liep in Gent, krijgt geen vervolg. Lidl heeft het project eind 2019 afgesloten en zegt nu de resultaten te evalueren. Concurrent Delhaize speelt al slim in op het nieuws, merken we…
Digitale pop-up
Lidl lanceerde de bezorgdienst in oktober 2018 als een ‘digitale pop-up’ die in principe tot 28 februari 2019 zou lopen. Klanten in het centrum van Gent kregen de keuze uit meer dan 400 producten voor ontbijt, lunch en avondeten, tegen dezelfde prijs als in de winkel. De orders werden voorbereid in het filiaal in de Frans van Rijhovelaan en binnen de twee uur per fiets geleverd door partner Cargo Velo.
Het bleek aanvankelijk een schot in de roos: “We zijn overdonderd door het grote succes van onze fietskoerierdienst”, klonk het nog in mei van vorig jaar. De discounter maakte toen bekend dat het Gentse proefproject zelfs werd uitgebreid: het assortiment werd bijna verdubbeld tot 750 producten, de bezorgkost werd opgedreven naar 3,99 euro per bestelling. In een half jaar tijd had de dienst al 25.000 boodschappen per fiets aan huis geleverd, vooral bij jonge gezinnen met kinderen. Daardoor werd 1700 kilo CO2-uitstoot uitgespaard, ofwel de uitstoot van zo’n 132 auto’s.
Te hoge kosten
Ondanks dat enthousiasme is de dienst sinds 20 december toch zonder veel ruchtbaarheid stopgezet, zo blijkt uit een bericht op de website: “www.lidl-simpl.be is een testproject van Lidl om ervaringen te verzamelen. Dit platform wordt nu afgesloten om de resultaten te evalueren.” Door het afsluiten van de webshop is ook de in oktober gelanceerde afhaalservice in Destelbergen en Sint-Denijs-Westrem niet langer beschikbaar.
Mogelijk heeft de beslissing te maken met de hoge kosten die gepaard gaan met het klaarzetten en bezorgen van online bestellingen. In mei vorig jaar besliste de retailer ook al om zijn wijnwebshop te sluiten: “We moeten concluderen dat de leverkosten te zwaar wegen in verhouding tot de bestellingen”, verklaarde Lidl-woordvoerder Isabelle Colbrandt toen.
Het nieuws is alvast de concurrentie niet ontgaan: wie nu online zoekt naar Lidl Simpl, krijgt een advertentie van Delhaize te zien, met de boodschap “Simpl levert niet meer | Bestel op Delhaize.be”…