Volgende week lanceert Lidl de Eco-Score in 171 Belgische winkels. Het label zal te zien zijn op de prijsetiketten van een honderdtal voedingsproducten.
Eerst huismerkproducten
Lidl testte de Eco-Score eerder dit jaar al uit in Duitsland. Nu kondigt de discounter aan het systeem ook in België te introduceren. De prijsetiketten van een honderdtal huismerkartikelen, waaronder zuivelproducten, thee en koffie, zullen vanaf 2 augustus uitgerust worden met de Eco-Score.
In eerste instantie wordt het label ingevoerd in 171 winkels van de supermarktketen en dus ook voor een beperkt aantal producten. “Alvorens het initiatief uit te breiden, willen we de tijd nemen om te weten wat klanten en andere betrokken partijen van de Eco-Score vinden”, zegt woordvoerster Isabelle Colbrandt.
Duidelijk
De Eco-Score werd ontwikkeld in Frankrijk en moet consumenten in een oogopslag informeren over de ecologische impact en duurzaamheid van producten. Rekening houdend met de volledige levenscyclus van een product, én met criteria als certificering, oorsprong en verpakking, krijgt het product een code met kleur en letter. Daarbij staat een donkergroene ‘A’ voor een kleine impact en een rode ‘E’ voor een grote impact op het milieu. De opzet is in die zin erg vergelijkbaar met de Nutri-Score, die aangeeft in hoeverre een bepaald product bijdraagt aan een gezond voedingspatroon.
In België introduceerde Colruyt in maart als eerste grote retailer de keuzewijzer. Aanvankelijk was de Eco-Score enkel te consulteren via de SmartWithFood-app, maar intussen zijn de eerste huismerkproducten met de Eco-Score op de verpakking ook al in de winkelrekken van de retailer uit Halle verschenen.