Vorige week lanceerde Lidl een nieuwe verpakking voor zijn frisdranken onder het huismerk Freeway. Volgens experts “verwijst” het ontwerp wel héél sterk naar dat van Coca-Cola, maar “dat is net de bedoeling”.
“Leuke rebranding”
Met de slogan “Nieuwe verpakking, zelfde kwaliteit” verschenen de nieuwe Freeway-verpakkingen vorige week in de Nederlandse folder van Lidl en ook in de Belgische winkels zijn de nieuwe flessen intussen gespot. Nadat klanten op sociale media lieten weten dat ze de gelijkenis met Coca-Cola en Fanta wel erg opvallend vonden, gingen nieuwsmedia er dieper op in.
Dat huismerken in hun verpakkingsontwerp elementen van bekende A-merken meenemen, is uiteraard niet nieuw. Maar gaat Lidl hier niet te ver? “Het is een leuke rebranding en voor de klant zijn de kleuren herkenbaar, dat klopt wel”, reageert woordvoerster Isabelle Colbrandt tegenover Het Nieuwsblad. “Maar niet in die mate dat ik denk dat het voor problemen zal zorgen. Het is net omwille van de herkenbaarheid dat we in de lijn van een bepaald assortiment werken.”
“Ze zoeken de grenzen op”
“Dit is bewust gedaan”, denkt retail- en merkendeskundige Paul Moers: “Dit soort supermarkten proberen al decennialang de A-merken te kopiëren. In smaak lukt dat steeds beter. Het is daarom logisch dat ze nu ook in huisstijl van de verpakking zo dicht mogelijk bij het échte merk willen komen. Ze zoeken daarmee echt de grenzen op tot er iemand opstaat en de supermarkt voor de rechter sleept”, zegt hij aan RTL.
Maar of Coca-Cola een zaak tegen Lidl zou winnen? Ze hebben wel een kans, denkt expert merkenrecht Katia De Clercq. Ze vindt de verpakking “hard op de lijn. Puur juridisch valt daar dus wel iets over te zeggen binnen zowel het intellectueel eigendomsrecht als de wetgeving rond eerlijke marktpraktijken.” Zo’n rechtszaak zou de discounter wel nog meer aandacht opleveren, dus of het zo ver komt is maar de vraag. “We bekijken hoe we ermee omgaan”, klinkt het bij Coca-Cola.