Amper 2,5 jaar na zijn aanstelling als baas van Lidl Duitsland heeft Marin Dokozic het bedrijf verlaten. Het is al het derde vertrek van een topper in nog geen jaar tijd. Lidl voelt ook in zijn thuismarkt de hete adem van Aldi almaar feller in de nek.
Aldi wint marktaandeel ten nadele van Lidl
Het blijft maar rommelen bij Lidl in Duitsland. Een jaar geleden stapte Sven Seidel met onmiddellijke ingang op als groeps-CEO van de discounter omwille van “onenigheden rond de strategie”. Dat vertrek kwam er na geruchten dat de oppermachtige Klaus Gehrig, die aan het hoofd staat van moederbedrijf Schwarz Group, het niet meer zag zitten met Seidel, die hij een gebrek aan kostenbewustzijn verweet. Nog geen half jaar later verliet ook de e-commercechef van Lidl het bedrijf, nadat diezelfde Gehrig de digitale plannen van Lidl fors had laten terugschroeven.
Nu vertrekt dus Marin Dokozic, de nummer 1 van de Duitse Lidl-tak. Een officiële reden voor het vertrek is niet opgegeven, maar weekblad WirtschaftsWoche kreeg vertrouwelijke cijfers binnen van marktonderzoeksbureau GfK. Daaruit blijkt dat Lidl in zijn thuisland ‑ met 3.200 winkels en een jaaromzet van 20,4 miljard euro nog altijd veruit zijn belangrijkste wingebied ‑ marktaandeel verliest aan zijn eeuwige rivaal Aldi. Die groeit duidelijk sterker en zet volop in op modernere winkels, meer A-merken en meer reclame. De situatie in Duitsland staat daarmee in schril contrast met die in ons land, waar Lidl al jaren sterker groeit dan Aldi.
Dokozic wordt opgevolgd door Matthias Oppitz, die eerder al zijn strepen verdiende als topman van Lidl Zwitserland.