Toegang tot accurate gegevens
Elke verkoopmanager van Lidl in België is verantwoordelijk voor vier tot vijf vestigingen. “Om deze efficiënt te kunnen monitoren en te managen, hebben zij directe toegang tot de meest accurate gegevens nodig. Uit hun feedback en de praktijk is echter gebleken dat dit voor kort bepaald geen sinecure was, omdat zij dagelijks tussen de vestigingen moeten pendelen en op een omvangrijke papieren administratie moesten terugvallen”, legt woordvoerder Pieterjan Rynwalt uit.
Daarom kiest Lidl er ook voor om over te stappen op het gebruik van de iPads. Het creëerde daarvoor ook een eigen ‘app store’, met daarin zelf geschreven apps die toegang geven tot de informatie die de verkoopmanagers nodig hebben.
“De introductie van de iPad in het winkelmanagement resulteert in meer rendement, een verlichting van het takenpakket en een tijdswinst van meerdere uren per week. Die vrijgekomen tijd leidt, zo blijkt uit tests, tot meer ruimte voor het coachen van medewerkers”, somt Rynwalt de voordelen op. “Bovendien maakt de WiFi-verbinding met de logistieke centra en het hoofdkantoor alle data actueel, wat toelaat efficiënter te werken en helpt fouten te vermijden.”
Bij Lidl benadrukken ze ook nog het duurzame karakter van het project. Per manager zou er jaarlijks ongeveer acht meter papier bespaard worden, wat totaal een besparing van bijna 5 ton papier betekent.