Lidl in de koers
Lidl wordt cosponsor en ‘food partner’ van Etixx – Quick-Step, het wielerteam van onder meer Tony Martin en Tom Boonen (foto). De Duitse keten wordt vanaf 2016 zichtbaar op de schouder van het shirt en op de achterkant van de wielerbroek. Het gaat voorlopig om een contract van twee jaar, dat kan worden verlengd indien de komende twee jaren succesvol blijken.
“We waren in 2013 en 2014 al een kleine sponsor van Lotto-Belisol en zijn ook partner van Flanders Classics’, zegt Boudwijn van den Brand, CEO van Lidl België-Luxemburg. De sponsordeal is gesloten met de lokale tak van Lidl, zij het in nauw overleg met de hoofdzetel in Duitsland. Het is zelfs niet uitgesloten dat Lidl International de sponsoring bij groot succes overneemt.
Hoeveel geld de versdiscounter in de koers pompt, blijft een groot geheim. Ploegmanager Patrick Lefevere is alvast tevreden: “De komst van Lidl is vooral belangrijk omdat het de eerste multinational in jaren is die in het wielrennen stapt. Bij mijn weten is dit zelfs het grootste privébedrijf ooit dat een wielerploeg sponsort. Dat is uiteraard goed nieuws voor mijn ploeg en kan ook vitaal zijn voor de sport waar ik van hou. Misschien inspireert dit andere internationale bedrijven om dit ook te doen.”
Carrefour op het voetbalveld
Lidl is niet de eerste supermarktketen die brood ziet in sportsponsoring: zo is Carrefour België al jaren een commerciële partner van de Rode Duivels. Nu is het bedrijf echter oook hoofdsponsor van de Belgian Red Flames, zeg maar de vrouwelijke Rode Duivels.
“Na de Rode Duivels en de 120 lokale clubs is het partnership met de Belgian Red Flames voor ons een logische volgende stap”, aldus Vera Vermeeren van Carrefour. “We zijn enthousiast dat we via onze 750 winkels de Belgian Red Flames dichter bij de supporters kunnen brengen en op die manier ook het vrouwenvoetbal extra ondersteunen.”