Gentenaren konden de voorbije maanden hun boodschappen van Lidl met de fiets thuis laten bezorgen. Het proefproject wordt nu uitgebreid, maar de bezorging wordt wel duurder.
750 producten en vaste bezorgprijs
Bezorgen per fiets is hot: nu onder andere Delhaize en Coolblue Brussel met de fiets willen veroveren, zet Lidl verder in op fietskoeriers in Gent. Het proefproject dat de discounter er in oktober startte, wordt nu verder uitgebreid met nieuwe producten.
In het voorbije halfjaar zijn in Gent al zo’n 25.000 boodschappen per fiets aan huis geleverd, laat Lidl weten. De supermarktketen lanceerde voor die service vorig najaar een eigen webshop, Simpl, met een selectie van 400 producten die vanuit de vestiging in de Frans van Rijhovelaan in de Gentse binnenstad binnen de twee uur door fietskoeriers van Cargo Velo worden bezorgd.
Het assortiment wordt nu bijna verdubbeld tot 750, maar de bezorgkost wordt wel opgedreven: voortaan betalen de Gentenaren 3,99 euro per bestelling. Voorheen was levering gratis boven de 25 euro en kostte die 2,99 euro onder dat bedrag. Lidl belooft wel dat de prijzen van Simpl dezelfde zijn als in de winkel – wellicht een reactie op het nieuws dat de Collect&Go-prijzen bij Colruyt soms verschillen van de fysieke supermarkt.
Thuislevering wordt volwaardig businessmodel
Vooral jonge gezinnen met kinderen maken gebruik van de dienst, bleek uit onderzoek van Lidl: zij bestellen meestal op zondagavond en op maandagmiddag, terwijl het populairste tijdvak voor leveringen maandagnamiddag- en avond blijkt. In een op de drie van de winkelzakjes zit groenten en fruit, 28% was in de voorbije maanden gevuld met koelproducten en 12% met vlees, gevogelte en vis, aldus de versdiscounter. Ecologische overwegingen zouden een van de redenen zijn om voor de fietskoeriers te kiezen, klinkt het nog. Tot nu toe zou dankzij de fietsbezorging 1700 kilo CO2-uitstoot, ofwel de uitstoot van zo’n 132 auto’s, zijn gespaard.
“We zijn overdonderd door het grote succes van onze fietskoerierdienst. Het proefproject kreeg zoveel lof dat we niet anders konden dan het uit te breiden. We bekijken nu ook de mogelijkheden in andere steden. We beseffen immers dat het als jonge ouder niet altijd evident is om tijd te vinden om te winkelen”, zegt woordvoerster Isabelle Colbrandt.
Fietsbezorging blijkt dus meer dan een marketingstunt te worden. Aangezien de leverdienst zich ontwikkelt tot een heuse service durven de retailers er ook een bedrag voor aan te rekenen. Zo liet Colruyt pas nog weten 9,50 euro te zullen vragen voor thuislevering met milieuvriendelijke wagens in het Brusselse. “We willen thuislevering op een verantwoorde manier aanpakken en geloven dat we met deze realistische vergoeding een haalbaar businessmodel kunnen creëren”, klonk de redenering daar.