In Duitsland neemt Lidl in een opmerkelijke reclamecampagne zijn naaste concurrenten onder vuur met niet mis te verstane woordspelingen. Onder andere Netto en Edeka schieten wel met scherp terug…
Provocatie
Met slogans als (vrij vertaald) “ALDI anderen zijn duurder”, “Prijzen ver van de NORMAliteit” en “Duurder zou EDEKAdent zijn” kiest Lidl op zijn thuismarkt voor de directe provocatie. De woordspelingen verschijnen op affiches in de grote steden en ook in een (met opzet?) nogal studentikoos ogende video op de Facebookpagina van de discounter. De campagne, die bedacht werd door agentschap M&C Saatchi, zorgt voor flink wat hilariteit, zowel in de traditionele media als op de sociale netwerken. Vergelijkende reclame is in Duitsland weliswaar toegestaan, maar toch gebeurt het uiterst zelden dat adverteerders hun directe concurrenten met naam en toenaam vermelden.
In elk geval lijken enkele concurrenten de actie sportief op te nemen. Edeka formuleerde al een antwoord op Instagram en Facebook: een spottend filmpje met de excentrieke acteur en elektro-muzikant Friedrich Liechtenstein (die al eerder opdook in campagnes van de supermarktketen) stelt “Ihr sagt EDEKAdent. Wir sagen EDEKAdanke“. Prijsvechter Netto kwam op de proppen met de advertentieslogan “Du willst a LIDL bit more Auswahl? Dann geh doch zu Netto!” – “Wil je een beetje (Lidl) meer keuze? Kom dan naar Netto!” Op een antwoord van Aldi is het nog wachten…