Discounter Lidl wil de Amerikaanse markt veroveren, maar dat gaat niet van een leien dakje. Na drie jaar verandert de keten er van CEO, al voor de vierde keer sinds 2013.
Vierde managementwissel
Michal Lagunionek, voormalig topman van Lidl in Polen, gaat vanaf juni Lidl in de Verenigde Staten leiden. Hij vervangt Johannes Fieber, die na drie jaar aan de top het bedrijf verlaat, naar eigen zeggen om meer tijd met zijn gezin door te brengen. Het is niettemin al de vierde managementwissel sinds Lidl in 2013 in de VS van start ging.
Ook al werd de Duitse retailer recent door lezers van USA Today uitgeroepen tot een van de beste drie supermarkten, de Amerikaanse expansie gaat niet zo snel als verhoopt. Pas in 2017 slaagde de discounter erin zijn eerste winkels te openen, twee jaar na de opening van een Amerikaans hoofdkantoor. Vandaag telt Lidl 140 vestigingen in de VS, rivaal Aldi heeft er ruim tien keer zoveel. Geografisch blijft de aanwezigheid momenteel hoofdzakelijk beperkt tot de oostkust.
Met Lagunionek haalt Lidl evenwel de grote kanonnen boven. Lagunionek is al meer dan twintig jaar actief bij de retailer en heeft ook een zitje in de internationale raad van bestuur van moederholding Schwarz Group. Afscheidnemend topman Fieber noemt hem zelf “een van Lidl’s meest ervaren en succesvolle leidinggevenden”. De benoeming van zo’n hooggeplaatst iemand is, volgens een woordvoerder, tekenend voor de langermijnstrategie van Lidl in de VS.