De sterkst groeiende foodretailer op de Franse markt is opnieuw Lidl. Ook marktleider E.Leclerc blijft vooruitgang boeken, maar Carrefour en Casino weten de dalende trend niet te keren, blijkt uit nieuwe cijfers.
Geen ommekeer
Volgens de nieuwste publicatie van onderzoeksbureau van Kantar Worldpanel blijft hypermarktketen E.Leclerc overtuigend marktleider in Frankrijk, met een marktaandeel van 21,7%. De nummer één wist in de afgelopen periode (van 10 juni tot 7 juli) nog 0,3 procentpunten te winnen. Daarmee vergroot de keten zijn voorsprong op Carrefour, dat exact evenveel basispunten verloor en nu uitkomt op een aandeel van 19,9%. Ook Casino bevindt zich in het verliezende kamp, met een verlies van 0,7 procentpunten.
De moeilijkheden voor beide retailers zijn uiteraard niet nieuw. Recent liet Carrefour wel degelijke kwartaalcijfers optekenen, maar een echte ommekeer op de thuismarkt zit er nog niet in. Dat is nog veel minder het geval voor Casino, dat met een aanhoudend hoge schuldenlast kampt. Opvallend is dat er nu weer geruchten opduiken over een mogelijke toenadering tussen beide verliezers…
Heel anders is het gesteld met discounter Lidl. Die wint alweer 0,5 procentpunten en bereikt nu een marktaandeel van 6%, voor de derde keer al dit jaar. Dat heeft de retailer te danken aan het overtuigen van nog maar eens 600.000 extra gezinnen, en aan een stijgende ‘share of voice’ met zijn folder. De keten is veruit de grootste media-investeerder bij onze zuiderburen en verhoogde de bestedingen nog met 9%. Naast E.Leclerc en Lidl zet overigens ook Intermarché een mooi parcours neer: het marktaandeel steeg met 0,3 procentpunten en overschrijdt de kaap van de 15%.