Voor superverse producten
Voortaan duidt Lidl in zijn wekelijkse promofolder minstens één vers product aan waarvoor u aan de kassa een gratis bon kunt vragen, waarmee u hetzelfde product de week daarop kunt kopen tegen diezelfde verlaagde prijs.
“Met het verhaal ‘1 nu, 1 later’ willen we klanten stimuleren om bewuster om te gaan met hun voorraadkast”, zegt Lidl-woordvoerder Pieterjan Rynwalt in Het Nieuwsblad. “Als discounter zijn we gekend voor onze wekelijkse promoties. Mensen maken daar graag gebruik van, maar soms kopen ze meer dan ze kunnen consumeren binnen de geschikte tijd. Daardoor belanden producten weleens in de vuilnisemmer. Dat willen we voorkomen.”
“Door aan de kassa een coupon te vragen, hoef je maar te kopen wat je deze week op krijgt.” Aangezien het probleem zich vooral stelt bij superverse producten, focust het nieuwe type korting dan ook specifiek op dat soort van voeding.
Toch schuilt er ook een slimme marketingtruc achter, zo stelt professor Patrick De Pelsmacker, hoogleraar marketing aan de Universiteit Antwerpen. “Eigenlijk stimuleert Lidl hier op een slimme manier een vervolgbezoek. Goed wetende dat wie zo’n bon vraagt, ook andere dingen zal kopen. En wat je bij Lidl koopt, haal je niet bij een concurrent. Zo wint Lidl twee keer.”
Lidl België haalde de mosterd bij zijn zusterorganisatie in Nederland. Daar werd ‘1 nu, 1 later’ drie jaar geleden ingevoerd in het kader van de strijd tegen voedselverspilling.