Al vijf jaar geen paardenvlees in het aanbod
“Wat Lidl in België heeft gedaan voor dieren, verdient alle lof. Op vlak van paardenvlees is Lidl de enige supermarktketen in België die de stap heeft durven zetten om dit principieel niet in het aanbod op te nemen. Die beslissing dateert van 2011, maar ze houden er nog steeds aan vast. Hetzelfde geldt voor de inspanningen van Lidl om kooi-eieren zo veel mogelijk te weren. In verwerkte vorm zijn kooi-eieren zelfs niet langer te vinden in de eigen merkproducten van Lidl, zoals sauzen en mayonaises. Daarnaast biedt de supermarktketen de Faux Gras de Gaia aan, het 100% diervriendelijke alternatief voor foie gras. Hopelijk zet dit andere supermarktketens ook aan om te kiezen voor meer dierenwelzijn”, zei Gaia-voorzitter Michel Vandenbosch van Gaia bij de prijsuitreiking.
“Die beslissing heeft uiteraard commerciële gevolgen, maar toch houden we paardenvlees uit onze winkels zolang we onze klanten geen garanties kunnen bieden over de traceerbaarheid of behandeling van de dieren. Ook onder meer inzake non-castratie van varkens en het voeren van uitsluitend parkkonijnen waren we pioniers. Dat we daar een bekroning voor krijgen, doet ons enorm veel deugd”, reageert woordvoerder Pieterjan Rynwalt van Lidl.
De prijs werd voor de eerste keer uitgereikt. Bedoeling is dat hij een jaarlijks vervolg krijgt. Gaia wijst er trouwens op dat uit een opiniepeiling van Ipsos blijkt dat Vlamingen meer belang hechten aan dierenwelzijn dan aan cultuur, stedenbeleid, inburgering, landbouw, toerisme en nog een viertal andere bevoegdheden.