Lidl moet een boete van 27.500 euro betalen voor misleidende reclame. Zo heeft de Gentse rechtbank van eerste aanleg geoordeeld. De supermarktketen zou steeds te weinig producten voorradig hebben van sterk geadverteerde producten.
In de periode tussen eind 2007 en maart 2010 hield Lidl frequent acties waarbij bepaalde producten tijdelijk aan promotieprijzen in het aanbod werden opgenomen. Consumentenorganisaties beweerden echter dat er consequent onvoldoende voorraad van de geadverteerde producten in de winkels aanwezig was. Klanten zouden dus onder valse voorwendselen naar de supermarkten zijn gelokt door misleidende reclame.
Inspecties door de federale overheidsdienst van Economie bevestigden tekorten in de winkelpunten. Het probleem zou zijn vastgesteld bij 160 soortgelijke acties. Lidl verdedigde zich echter met het argument dat er wel voldoende voorraad zou zijn voorzien voor de vraag op nationaal vlak, maar dat de bevoorrading van de winkels misschien in sommige gevallen onvoldoende was omdat de vraag per vestiging niet goed in te schatten bleek.
De Gentse rechtbank heeft het Duitse supermarktenseigne in eerste aanleg niettemin in het ongelijk gesteld. Lidl wordt verplicht een boetesom van 27.500 euro neer te tellen.