Franse shoppers zullen vanaf 15 mei geen producten van Danone meer vinden bij Lidl: de discountketen schrapt acht referenties van merken als Danette et Activia. De aanleiding is een discussie over prijstransparantie.
Compensatie
Het gaat niet om een geschil over tarieven of prijsverhogingen, benadrukt aankoopdirecteur Michel Biero van Lidl France aan het Franse blad Capital: “We halen de producten uit de rekken vanwege een gebrek aan transparantie.” Hij verwijst naar de recente Franse wet-Egalim, die evenwichtige handelsrelaties in de voedingssector wil garanderen. Die wet verplicht retailers onder andere om de prijzen te berekenen op basis van de kosten van de boeren. “Om de boeren de juiste prijs te kunnen betalen, moeten we weten hoeveel liter melk de fabrikant nodig heeft om zijn yoghurt te maken, maar Danone weigert het ons duidelijk te vertellen”, zegt Biero.
Voor Danone is het schrappen van acht referenties geen aderlating: Lidl vertegenwoordigt slechts 1% van de volumes voor de zuivelfabrikant. “We nemen nota van het standpunt van Lidl, maar we zijn verbaasd over de redenen die worden gegeven voor het beëindigen van onze zakelijke relatie”, luidt het antwoord.
Opmerkelijk: om de landbouwers te compenseren die mogelijk getroffen worden door de stopzetting, heeft Lidl besloten om dertig miljoen liter melk te bestellen bij zuivelboeren die met Danone werken. Lidl zal deze volumes verkopen onder zijn eigen merk Envia, een merk dat het ongeveer tien jaar geleden kocht van… Danone. “Wij hebben Danette niet nodig”, stelt de discounter.