Steeds meer retailers willen hun klanten helpen bij het maken van duurzame aankoopbeslissingen. Nadat Colruyt de Eco-Score als eerste in België introduceerde, start nu ook Lidl met een test van het label.
Respons meten
De Duitse discounter wil de test in twee fases uitvoeren: in eerste instantie komt er overleg met vertegenwoordigers uit de samenleving en de politiek. Daarna volgt de eigenlijke testfase: in alle Berlijnse winkels zal Lidl de prijsetiketten van geselecteerde voedselgroepen uitrusten met de Eco-Score en nagaan hoe de klanten de etikettering ervaren en erop reageren. Afhankelijk van de respons zal de retailer het systeem nadien in heel Duitsland uitrollen. Het bedrijf staat evenwel ook open voor een sectorbreed initiatief.
De Eco-Score werd (net als de Nutri-Score) ontwikkeld in Frankrijk en moet consumenten in een oogopslag informeren over de ecologische impact en duurzaamheid van voedingsproducten. Op basis van de levenscyclus van producten en enkele bijkomende criteria zoals certificering, oorsprong of verpakking, kent het label de producten een code met kleur en letter toe, gaande van een donkergroene A (kleine impact) tot een rode E (grote impact) – alweer net zoals bij de Nutri-Score. Zo kunnen consumenten tijdens het shoppen dus snel producten vergelijken.
In België introduceerde Colruyt vorige maand als eerste grote retailer de keuzewijzer. Via de SmartWithFood-app kunnen klanten de Eco-Scores van 2500 producten van Boni Selection en andere huismerken opvragen. Later dit jaar wil Colruyt ook de scores van nationale merkproducten toevoegen.