Schwarz Group, het moederbedrijf boven retailers Lidl en Kaufland, heeft in het afgelopen boekjaar sterker dan verwachte groeicijfers neergezet. Daar zit het coronavirus voor niets tussen.
Sterke expansie
De omzet van Schwarz Group steeg in het gebroken boekjaar 2019-2020 met 8,6% tot 113,3 miljard euro. Dat is flink meer dan de 110 miljard euro die CEO Klaus Gehrig eerder dit jaar had vooropgesteld. Uitblinker binnen de groep is discountketen Lidl, die de omzet met 9,5% zag stijgen tot 89 miljard euro. Bij Kaufland steeg de omzet met 4,5% tot 23,7 miljard euro. Meer gedetailleerde cijfers, zoals de omzetevoluties per land, publiceert het bedrijf niet.
Dat expansie een belangrijke rol speelde bij die groei, lijkt wel duidelijk: Lidl heeft nu 11.200 vestigingen, dat zijn er 400 meer dan een jaar eerder. Recent kondigde de discounter plannen aan om in het Verenigd Koninkrijk het komende halfjaar één winkel per week te openen, goed voor de creatie van duizend nieuwe jobs. De Amerikaanse expansie daarentegen verloopt wat trager dan gepland.
Aangezien het boekjaar van de groep eindigde op 29 februari, zijn deze cijfers niet beïnvloed door de coronacrisis: de hamsterwoede in Europa en de VS brak pas in maart uit. Aan de Duitse regionale krant Heilbronner Stimme geeft een woordvoerder van Schwarz Group enkel mee dat de omzet in het eerste kwartaal van het nieuwe boekjaar inderdaad sterk gestegen is, maar dat er minder impulsaankopen waren en dat de noodzakelijke veiligheidsmaatregelen ook hogere kosten met zich meebrachten.