De coronacrisis beïnvloedt ook de wijnverkoop bij Delhaize. De retailer legt in zijn komende wijnfestival het accent op wijnen zonder toegevoegd sulfiet, biologische wijnen, zelf gebottelde wijnen en Belgische wijnen.
Nieuwe trend: wijn in zakken
Door een verschuiving van de wijnconsumptie van de horeca naar thuis is de wijnverkoop in de supermarkten het afgelopen halfjaar gestegen, vertelt inkoper Pieter-Jan Cuyvers van Delhaize. Dat geldt zelfs voor de champagnes: hoewel er geen of nauwelijks feesten konden plaatsvinden, zijn de Belgen toch champagne blijven drinken. Die vaststelling staat wat in contrast met de recente alarmerende berichten uit Frankrijk. Cava heeft het wel wat moeilijker door de sluiting van de horeca, maar prosecco profiteert van de populariteit van Aperol Spritz, een aperitief dat mensen vaker thuis maken.
Delhaize ziet grote regionale verschillen in de wijnconsumptie, en die worden zelfs nog groter: Vlamingen drinken meer nieuwewereldwijnen en witte wijn, in het zuiden drinkt men meer rood en rosé en zijn de traditionele wijnlanden populairder. Sinds maart heeft Delhaize al een half miljoen ‘bag in box’-wijnen meer verkocht dan het jaar voordien. Die dozen komen nu ook in het nieuwe formaat van 2,25 liter (het equivalent van drie flessen).
Een echte trend zijn de zogenaamde ‘pouches’ of soepele draagzakken van anderhalve liter. Delhaize installeerde in de eigen bottelarij een nieuwe machine voor dit type verpakking, dat perfect hersluitbaar is en minder plaats inneemt dan een doos. Ook de verkoop van de zelf gebottelde wijnen kende een sterke stijging: consumenten zijn niet ongevoelig voor de uitstekende prijs-kwaliteitverhouding.
Lokaal en transparant
Het aantal onlinebestellingen voor wijn steeg significant, net als voor de andere boodschappen: Delhaize maakt werk van de ‘look & feel’ van zijn webwinkelpagina’s en van de datakwaliteit. In de winkels zet Delhaize in op advies en beleving, met proeverijen en duidelijke pictogrammen. De retailer ziet sinds de coronacrisis een nog grotere vraag naar lokale producten en transparantie. De verkoop van Belgische wijnen – een kleine niche – kent een stevige boost: dit jaar verwacht de supermarktketen liefst 50.000 inlandse flessen te verkopen, tegenover 20.000 vorig jaar.
Biowijnen en wijnen zonder toegevoegd sulfiet worden steeds belangrijker voor Delhaize. De retailer lanceert bijvoorbeeld Spaanse biologische instapwijnen onder het nieuwe eigen merk Plaza Mayor en introduceert onder andere een Bordeaux zonder toegevoegd sulfiet (Coeur de Vigne van Château Lanbersac). Met Tasmanië en Marokko voegt de supermarktketen twee nieuwe regio’s toe. De samenwerking met trouwe partners wordt nog versterkt: denk aan namen als Duval-Leroy, Codorniu of Altano (Symington). Voor wie een wijn wil proeven alvorens te kopen komt de retailer met nog een leuke nieuwigheid: ontdekkingskits met wijnbuisjes van 10 cl (één glas). Er is een doosje met twee Belgische wijnen en een foodpairing kit met twaalf tubes.
Het traditionele najaars-wijnfestival loopt bij Delhaize van 17 september tot en met 14 oktober. Gedurende deze periode kunnen shoppers een selectie van meer dan 200 wijnen (en nog eens 50 exclusief online) kopen tegen 25% korting of met 2+1 en 1+1 promoties.