Buurtsuper.be, de Unizo-organisatie van zelfstandige supermarkten, pleit voor wettelijke beperkingen op weggeefprijzen op verse voeding. Volgens de belangenorganisatie brengen ze het voorbestaan van de volledige voedselketen in het gedrang.
Kettingreactie
In een persbericht verwijst Buurtsuper.be expliciet naar de veelbesproken 1+1, 1+2 en 1+5 gratis acties in de supermarkten. Albert Heijn pakte als eerste uit met dat soort promo’s op verse voeding, maar intussen zijn een hele rits retailers dat voorbeeld (noodgedwongen) gevolgd. De Unizo-organisatie vreest voor een ware ‘race to the bottom’, waarbij de marges voor producenten en retailers steeds meer onder druk komen. “Aangezien de meeste buurtsupermarkten de prijzenpolitiek van hun franchisecentrale moeten volgen, hakken ‘stuntprijzen’ op verse voeding stevig in op hun algemene rendabiliteit’, zegt Luc Ardies van Buurtsuper.be.
Europa laat de lidstaten niet toe om de koppelverkoop te verbieden. Niettemin gelden er in Frankrijk beperkingen op de koppelverkoop op verse voeding: zo is er bij onze zuiderburen onder meer een verbod op het gebruik van de term ‘gratis’ bij de promotie van voedingsproducten.
Voedselveiligheid
Buurtsuper.be vraagt de overheid dan ook om na te gaan welke beperkingen kunnen worden opgelegd aan promo’s en stuntprijzen op verse voeding. “Weggeefprijzen zoals op groenten en fruit ondermijnen de leefbaarheid van de complete voedselketen en vormen op termijn zelfs een bedreiging voor onze voedselveiligheid, voedselkwaliteit en noodzakelijke milieu-investeringen. Een wettelijke beperking op stuntprijzen moet het evenwicht herstellen tussen betaalbare voeding en een duurzaam economisch model in de agro-voedingssector”, besluit Ardies.