De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.
Aanbod gegroeid
“Het aanbod van vegetarische producten is de jongste jaren enorm gegroeid”, bevestigt Nena Baeyens van de vegetariërsorganisatie EVA aan De Standaard. “De ruimte die supermarkten ervoor maken, neemt snel toe. Ook grote bedrijven springen op de kar. Zelfs vleesproducent Aoste lanceerde onlangs als eerste een gamma van vegetarische charcuterie.”
Dat supermarkten meer ruimte geven aan vleesvervangers mag geen wonder heten: vorig jaar steeg de omzet van vegetarische voeding bij Carrefour met 25% en ook dit jaar verwacht het op dat vlak een grote groei. “Omdat steeds meer mensen vlees en vis afwisselen met vegetarische alternatieven. Een paar jaar geleden dachten we dat vegetarische producten alleen door vegetariërs gekocht werden. Nu richten we ons op iedereen”, aldus woordvoerder Baptist Van Outryve. Bij Delhaize klinkt een gelijkaardig signaal: daar steeg de omzet van vegetarische producten met 10%, veganistische producten maakten zelfs een sprong van 20%.
Daarnaast profiteren kleinere bedrijven mee van de vegetarische opmars: zo verdrievoudigde de voorbije zes jaar de winst van De Hobbit, dat plantaardige voeding produceert. Bij Vers en Veggie, dat bereide vegetarische maaltijden maakt, ging de winst in een paar jaar tijd zelfs maal twintig.