In zijn nieuwe sectorprognose voorspelt ABN Amro dat de recente vleesschandalen een verregaande impact zullen hebben op ons eetgedrag. Zowel groenten als vis en vooral vleesvervangers winnen nu al terrein, ook bij de grote vleesproducenten zelf.
Vleesvervangers in opmars
De Nederlandse consument laat zich steeds meer laat leiden door ecologische en gezondheidsgerelateerde motieven in zijn voedingskeuzes, stelt de bank vast. Onrustwekkende berichten over fraude en dierenmishandeling in de vleessector zorgen voor een verschuiving van dierlijke naar plantaardige eiwitten, en dat creëert kansen voor de groente- en vissector, maar vooral voor de markt van vleesvervangers.
Die verschuiving is al enkele jaren aan de gang: het marktaandeel van vleesvervangers is de afgelopen vijf jaar gegroeid met 12% in Nederland en zal de komende jaren nog versneld aan belang winnen, met een voorspelde groei van 6% in 2018 en 8% in 2019. Ook grote vleesproducenten springen inmiddels op de kar en “investeren sterk in vernieuwende producten, die qua smaak en structuur de concurrentie met vlees aankunnen,” meent Nadia Menkveld, ABN Amro-econoom voor de foodsector. In België bedroeg het aandeel van vleesvervangers in 2017 slechts 1%, maar binnen de groep van bioproducten nemen deze producten wel het grootste marktaandeel (26%) in.
Groei dankzij export
Volgens ABN Amro zullen ook groenten en vis dit en volgend jaar aan belang winnen in het voedingspatroon van de Nederlander. Dat is goed nieuws voor de producenten, al wijst het sectorrapport ook op de uitdagingen die beide sectoren moeten aanpakken: in het geval van de Aardappelen-, Groente- en Fruitsector (AGF) gaat het om voedselverspilling, terwijl de vissector kampt met vraagstukken rond dierenwelzijn.
“Het verdoofd fileren van vis is een opkomende trend die de vissector nog meer moet omarmen om niet in het zelfde straatje als de vleessector te belanden,” aldus Menkveld, die desondanks een flinke omzetgroei verwacht voor de vissector, mede dankzij de toenemende vraag naar vis in Zuid-Europa: “De uitvoer naar Portugal steeg in 2017 met 40%, naar Italië met 11% en naar Frankrijk met 15%.” Ook voor 2018 voorspelt ABN Amro een toename van de consumptie, en dus van de afzetvolumes, van vis.