Lotus Bakeries verkocht in de eerste jaarhelft 3,3% meer: de omzet groeide vooral met dank aan speculaas, hoewel de koekjesbakker naar een gezonder dieet wil. Wel blijft de winst achter.
Investeringen in marketing en gezonde snacks
In de eerste helft van 2018 steeg de omzet bij Lotus Bakeries naar 267,5 miljoen euro, in lijn met de verwachtingen van analisten. De winst ligt daarentegen iets lager dan de prognose: de recurrente brutobedrijfswinst kwam uit op 54,9 miljoen euro (goed voor een winstmarge van 20,5%), terwijl analisten volgens De Tijd 56,7 miljoen euro ‘rebitda’ en een winstmarge van 21,1% voorspelden.
Toch piekt de winstmarge op een historisch hoog niveau, aldus CEO Jan Boone. Ook de omzetgroei noemt hij “voor een voedingsbedrijf erg sterk”. Lotus investeert de laatste tijd fors in marketing – waaronder in televisiespots in het buitenland – en in een gezonder productportfolio. Die hogere kosten moeten de licht gedaalde winst verklaren.
De koekjesbakker nam onlangs nog Kiddylicious over, een Britse producent van gezondere snacks voor baby’s en peuters. Nochtans waren het vooral de speculaasproducten die de omzet aanzwengelden, met name in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.