De Belgische frisdrankproducenten willen tegen 2025 het suikergehalte in hun dranken met nog eens 7% verminderen. Tussen 2012 en 2020 daalde het suikergehalte al met gemiddeld 20%.
Europees engagement
De ambitie van de sector is om tegen 2025 nog eens 7% minder suiker te gebruiken, schrijft Het Nieuwsblad. Volgens het Koninklijk Verbond van de Industrie van Waters en Frisdranken is dat in overeenstemming met het nieuwe engagement rond gezondheid en voeding van de Europese koepelfederatie UNESDA.
Coca-Cola gaat – naast het afbouwen van het suikergehalte in zijn frisdranken – zijn suikervrije alternatieven ook nog meer promoten. Daardoor zullen dranken als Coca-Cola zero sugar in reclames en promoties een nog prominentere plaats krijgen. Bovendien werd de receptuur recent aangepast, waardoor de smaak naar eigen zeggen dichter bij de originele Coca-Cola zou moeten liggen.
“Met onze bijhorende zomercampagne ‘Is dit de beste Coca-Cola ooit?’ willen we zelfs de grootste Coca-Cola original taste fans overtuigen om te kiezen voor Coca-Cola zero sugar als suikervrij alternatief”, zegt Thomas Oth van Coca-Cola Services Belux. “En dat is maar het begin: we zullen in onze communicatie steevast zero als hero naar voren blijven schuiven.”
Samenstelling wijzigen
Andere maatregelen van de drankengigant zijn het invoeren van kleinere verpakkingen (zoals miniblikjes van 150 ml) en de herziening van bestaande recepten zodat die minder suiker bevatten. Sinds 2010 paste Coca-Cola zo al 26 dranken aan in België.
Momenteel bevat zowat de helft van de dranken die door het concern in België en Luxemburg verkocht worden weinig of geen suiker. De verwachting is dat dit aandeel tegen 2025 zal oplopen tot 58%.