Smarties, één van de merken van Nestlé, wordt het eerste snoepmerk ter wereld dat recycleerbare papieren verpakkingen gaat gebruiken. De innovatie maakt deel uit van de ruimere duurzaamheidsdoelstellingen van de Zwitserse voedingsreus.
Investering
Smarties werden in 1937 voor het eerst gemaakt in Engeland. Het zou tot 1963 duren, eer ze in België op de markt kwamen, toen nog in de alombekende koker. Nadien werden ze ook verkocht in een minidoosje en in een hersluitbaar plastic zakje.
Nestlé is er nu in geslaagd om veilige, praktische en recycleerbare papieren verpakkingen te creëren voor de iconische chocoladesnoepjes. Daarvoor werkte het onder meer samen met het Instituut voor Verpakkingswetenschap in Zwitserland. Door de nieuwe verpakkingen moesten uiteraard ook de productielijnen aangepast worden. Nestlé deed aanzienlijke investeringen in zijn zoetwarenfabriek in Hamburg.
“De overstap van de Smarties-verpakking naar recycleerbaar papier is een van onze belangrijkste duurzame verpakkingsinitiatieven in de zoetwarencategorie. Het is een nieuwe stap in de richting van Nestlé’s ambitie om tegen 2025 alle verpakkingen recycleerbaar of herbruikbaar te maken en om het gebruik van kunststoffen in dezelfde periode met een derde te verminderen”, zegt Alexander von Maillot, Global Head of Confectionery bij Nestlé en voormalig CEO van Nestlé België en Luxemburg.
Consumenten sensibiliseren
De nieuwe verpakkingen zijn afkomstig van een duurzame bron en gemaakt van gecoat papier, papieren etiketten of karton. Ze mogen na gebruik gewoon bij het oud papier. De verpakkingen zijn bovendien voorzien van informatie over recycleren, om de consument bewuster te maken. Alleen al in België vertegenwoordigt de inspanning van Nestlé een jaarlijkse besparing van 2,7 ton plastic. De nieuwe kokers en minidoosjes zullen vanaf maart bij ons in de winkels liggen.