De zeven grootste supermarktketens gaan vanaf maart starten met een proefproject, waarbij klanten ook moeten betalen voor het zakje aan de afdeling groenten en fruit. Ze krijgen dan wel een herbruikbaar exemplaar.
Herbruikbaar
De nieuwe zakjes zullen te vinden zijn in ketens als Delhaize, Carrefour en Colruyt en het proefproject zal drie maanden lopen. Het nieuwe zakje is herbruikbaar, wasbaar, semitransparant en kan heel compact worden opgevouwen. Elke keten kiest zelf wat de prijs zal zijn van het tasje.
Koepelorganisatie Comeos wil met het idee inspelen op de toekomstige wetgeving, waarbij er zo min mogelijk plastic tasjes mogen worden gebruikt door supermarktbezoekers. Wetgevers zijn daarbij al langer op zoek naar een oplossing voor de afdeling groenten en fruit. Daarbij werd al geopperd om papieren zakken te gebruiken, maar dat werd om verschillende redenen afgeschoten door de ketens.
Papier geen oplossing
“We hebben dat onderzocht en stellen vast dat de milieu-impact van papier zes keer groter is“, zegt Hans Cardyn van Comeos. “Voor één pallet plastic zakken heb je zeventien pallets papieren zakken nodig. Het is drieënhalf keer duurder en niet gebruiksvriendelijk: steek er 2 kilo koude tomaten in die recht uit een koelafdeling komen en de condensatie zal ervoor zorgen dat het zakje vochtig wordt en scheurt.”
Sinds in 2004 werd beslist om de eenmalige plastic tasjes te schrappen, werd al 4.560 ton plastic uitgespaard. Bij Delhaize gaan ze binnenkort nog een stap verder: daar worden ook de stevige plastic tassen van 10 cent afgevoerd. Binnenkort zullen enkel de stevige geweven tassen van 80 cent nog beschikbaar zijn.