Het kan niet dat maaltijdbezorgers zoals Deliveroo en Uber Eats een commissie van 30% vragen, vinden de horecaondernemers achter de actie #Savemyresto. Minister van Middenstand Ducarme onderzoekt of er misbruik is.
“Gedwongen deel te nemen”
Een zestigtal restaurants hebben de actie #Savemyresto opgezet om de hoge kosten en commissies van maaltijdbezorgers zoals Deliveroo en Uber Eats aan te klagen. Gezien de toegenomen afhankelijkheid van dergelijke koerierdiensten tijdens de lockdown, vinden ze het niet kunnen dat de commissies oplopen tot 30 of 35% op iedere bestelling.
Bovendien voelen ze zich verplicht mee te doen aan volume- of kortingsacties, die volledig aan hen worden doorgerekend. “We zijn bijna gedwongen om er aan deel te nemen, wetende dat als we dat niet doen, onze verkoopvolumes zullen dalen”, aldus de (anonieme) actievoerders tegenover De Tijd. Ook de al eerder omstreden arbeidsvoorwaarden voor koeriers klagen ze aan.
Beperken commissies
Naar Amerikaans voorbeeld vragen de initiatiefnemers tot minstens het einde van dit jaar een beperking van de commissies tot 15%. Ze hebben afgelopen weekend ook een gesprek gehad met minister Denis Ducarme, federaal verantwoordelijk voor de middenstand en zelfstandigen. Hij heeft ondertussen een onderzoek aangevraagd naar eventueel machtsmisbruik door de grote maaltijdkoeriers.
Deliveroo reageert net een aanvulling op de verkoop te vormen, die nieuwe commerciële mogelijkheden biedt en de inkomsten verhoogt. De commissies “dekken kosten en worden geherinvesteerd in onze operaties, ten voordele van de koeriers, de restaurants en de klanten”, klinkt het nog.