De Belgische consument trekt steeds vaker op zondag naar de supermarkt: vorig jaar werd 8,1% van de totale omzet bij supermarkten op een zondag behaald, blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau GfK.
Steeds minder piekmomenten
Daarmee is het aandeel van de zondag fiks gestegen in vergelijking met 2008, toen dat nog maar 5,1% was. Daardoor zijn er ook steeds minder piekdagen bij de supermarkten. Vroeger werden boodschappen vooral op woensdagmiddag, vrijdagavond of zaterdag gedaan, maar “die uitgelezen pieken zien we steeds meer afvlakken”, zegt Roel Dekelver, de woordvoerder van Delhaize aan De Tijd. “Mensen gaan steeds vaker winkelen op donderdag en ook op zondag zien we het aantal klanten toenemen.”
De opmars van het winkelen op zondag heeft ook te maken met het feit dat steeds meer winkels op zondag hun deuren openen, wat duidelijk in de smaak valt bij de consument. De meeste ketens zien dan ook dat een zondagopening bijdraagt tot een hogere weekomzet. “Als de weekomzet door een zondagsopening niet stijgt, is het onzinnig om de winkel op zondag open te doen”, zegt Baptiste van Outryve, woordvoerder van Carrefour.
De populariteit van de zondag heeft te maken met het drukke leven van de Belg, waarbinnen vooral op zondag tijd is om rustig te winkelen, maar mensen doen ook steeds minder vaak hun boodschappen voor een hele week. Daardoor worden buurtwinkels steeds belangrijker, en die zijn vaker open op zondag.
De grote ketens zijn dan ook voorstander van een aanpassing van de wet die hen zou toelaten om meer dan vijf zondagen per jaar open te zijn, in plaats van daar enkel te moeten rekenen op hun buurtwinkels die worden uitgebaat door zelfstandige ondernemers.