De verschillende ketens van retailgroep Les Mousquetaires, waaronder Intermarché en Netto, hebben een sterk jaar achter de rug en zagen de omzet met 2,2% stijgen.
Groei
In 2019 boekten de merken van Les Mousquetaires (Intermarché, Netto, Bricomarché, Bricorama, Brico Cash, Roady, Rapid Pare-Brise en American Car Wash) een omzet van 41,2 miljard euro (+2,2%). De groep heeft bovendien 62 voedingsbedrijven onder de vlag van Agromousquetaires: als de omzet daarvan wordt meegeteld, bedroeg de wereldwijde omzet van het concern afgelopen jaar zelfs 45,3 miljard euro.
Supermarktketen Intermarché vormt het hart van Les Mousquetaires met een Franse omzet (exclusief brandstoffen) van 23,5 miljard euro (een stijging van 1,9%). Het is een opmerkelijk resultaat in een land waar de meeste supermarktketens (Auchan, Casino, Carrefour,…) het erg moeilijk hebben. In België heeft de supermarktketen 79 vestigingen.
Huismerken en bio
Het succes van Intermarché is ook een gevolg van de uitbreiding van het assortiment eigen merkproducten, die al 32% van de omzet vertegenwoordigen en voornamelijk worden geleverd door de 62 fabrieken van Agromousquetaires. Deze industriële tak is de vierde voedingsgroep in Frankrijk met een omzet van 4,1 miljard euro, een groei met 2,4% tegenover een jaar geleden. “Agromousquetaires stelt ons in staat om onze recepten snel te laten evolueren naar beter eten“, zegt topman Thierry Cotillard aan Les Echos.
Verder groeide de verkoop van de bioproducten met 26%: dat segment vertegenwoordigt nu 850 miljoen euro. De online verkoop ging er met met bijna 13% op vooruit.