Colruyt heeft zich altijd sterk gemaakt dat het steevast de laagste prijs biedt, maar sinds kort moet het ook voor A-merken concurreren met een discounter als Aldi. Dat lukt aardig, blijkt uit een steekproef.
“Colruyt is het aan zichzelf verplicht”
Uit een (weliswaar erg beperkte) steekproef van Het Laatste Nieuws blijkt echter dat Colruyt er ook in slaagt om goedkoper te zijn dan Aldi. Die kocht daarvoor veertien producten bij Aldi en Colruyt in het Oost-Vlaamse Lebbeke en constateerde dat de prijs van Colruyt voor elk product lager ligt dan bij Aldi.
“Dat ligt in de lijn van de verwachtingen: Colruyt garandeert zijn klanten altijd en overal de laagste prijzen van de streek, zowel voor nationale merken als voor huismerken. Het onderzoekje van Het Laatste Nieuws bevestigt dus enkel dat Colruyt z’n beloftes waarmaakt”, meent Stefan Van Rompaey, hoofdredacteur van RetailDetail Food. “Ook al verschenen een aantal A-merken aan bijzonder scherpe prijzen in de rekken bij Aldi, toch hebben we gezien dat Colruyt meteen de prijzen verlaagde waar dat nodig was.”
Dat wil echter niet zeggen dat Aldi niet van plan is om het aantal A-merken in de winkels verder uit te breiden. Belgische winkels moeten op dat vlak ook een inhaalbeweging maken: in Nederland worden er al gemiddeld veertig merkproducten verkocht en in Duitsland zijn er dat zelfs al meer dan honderd.