Consumenten shoppen anders sinds de coronapandemie, ziet ook hypermarktketen Cora. Zo blijft de omzet bij wijnwebshop Corawine dubbel zo hoog. De distributeur zet daarom in Wallonië een digitale wijnbeurs op poten.
Nieuwe CEO voor Louis Delhaize
De coronacrisis heeft de manier waarop mensen naar de supermarkt gaan veranderd. Ook bij hypermarktketen Cora: de dochter van de Louis Delhaize-groep ziet in België een blijvende verschuiving naar minder bezoeken maar vollere winkelkarren, terwijl mensen ook minder over de grens gaan shoppen. Zo krijgen de winkels van de keten dichtbij de Franse en Luxemburgse grens meer mensen over de vloer, ook nu de grenzen weer open zijn. Ook gaan klanten minder op zaterdag naar de supermarkt en meer op werkdagen.
Die veranderingen komen voor Cora bovenop de transformatie die de keten al voorzien had sinds de herstructurering begin dit jaar. Ondanks vertragingen door de gezondheidscrisis, heeft de retailer dit jaar al enkele projecten gerealiseerd, laat het bedrijf weten. Zo is een nieuwe topman aangesteld voor de Groep Louis Delhaize, Ludovic Oligné. De nieuwe directeur moet zich met name gaan focussen op digitalisering en e-commerce. Ook de verhuis naar een nieuw hoofdkantoor is ondertussen een feit: in Heppignies zijn voortaan zowel de ondersteunende diensten als de magazijnen samen te vinden.
Focus op wijn en dranken
Cora wil bovendien volop gaan inzetten op de verkoop van wijn en dranken. De drankrayons zijn opnieuw uitgedacht – met interactieve zuilen en televisieschermen – en de wijnwebshop van de keten, Corawine, groeit sinds de coronacrisis als kool. De online omzet is er sinds de lockdown meer dan verdubbeld, met pieken van 443% groei. In augustus lag de digitale wijnverkoop drie keer hoger en begin september was er nog sprake van een verdubbeling. Zelfs in Vlaanderen (+300%), waar Cora helemaal geen winkels heeft.
Om de fysieke wijnbeurs te vervangen, die de distributeur elk kwartaal organiseert, vindt dit najaar een digitaal alternatief plaats. Onder de noemer “Wie komt vandaag proeven?” lanceert Cora korte filmpjes van vier minuten waarin telkens 3 à 4 wijnen uit het gamma worden voorgesteld. Wie wijn bestelt (fysiek of op de webshop) krijgt voor de gelegenheid ook een ‘niet tevreden, geld terug’-garantie: bij aankoop van zes dezelfde flessen, kunnen klanten de ongeopende vijf terugbrengen als die hen bij het proeven niet bevalt. Een campagne op radio, TV en online moet de actie straks ondersteunen.