Coca-Cola, Mondelēz, Nestlé, PepsiCo en Unilever schorten hun zelfbedachte alternatief voor de Nutri-Score, het zogeheten ‘Evolved Nutrition Label’, op. “De enige juiste beslissing”, klinkt het bij consumentenorganisaties.
Veel kritiek op “te laks” voedingslabel
Dat de grote voedingsreuzen nooit fan zijn geweest van de Nutri-Score (een eenvoudige kleur- en lettercode die aangeeft hoe ongezond een product is), is een understatement: zij vinden het niet kunnen dat de Nutri-Score, die intussen in Frankrijk, België en Spanje (facultatief) op almaar meer voedingsproducten verschijnt, werkt op basis van “100 gram”. Daarom ontwikkelden zij in maart 2017 al een systeem dat uitgaat van “porties” en probeerden dat via lobbywerk op Europese schaal door te drukken als alternatief voor het Britse ‘verkeerslichtensysteem’ of de door Europese wetenschappers ontwikkelde ‘Nutri-Score’.
Foodwatch en andere consumentenorganisaties hadden al langer felle kritiek op het initiatief, omdat het kleurenlogo veel te laks is. “De criteria voor het label zijn zo zwak dat zelfs een product als Nutella (producent Ferrero doet overigens niet mee met dit initiatief), dat voor meer dan 80% uit suiker en vet bestaat, geen enkel rood waarschuwingsteken zou krijgen bij toepassing van de criteria”, aldus Foodwatch. Een onderzoek bij 25.000 Franse consumenten kwam eveneens tot de conclusie dat er sprake was van “mogelijke misleiding”.
Nadat voedingsbedrijf Mars in maart van dit jaar al besloot om zich terug te trekken uit het ENL, hebben nu ook Coca-Cola, Mondelēz, Nestlé, PepsiCo en Unilever hun plannen opgeschort bij gebrek aan draagvlak. “Wij erkennen dat het gebrek aan een wettelijke definitie van wat een portie is, aanleiding heeft gegeven tot onbegrip en dus een gebrek aan draagvlak voor het initiatief”, klinkt het bij de Grote Vijf.
Niet alleen Foodwatch reageert tevreden, ook de BEUC (de Europese koepel van 43 consumentenorganisaties in 32 Europese landen) juicht de beslissing toe: “Minder strenge criteria toelaten voor kleinere porties zou hebben geleid tot minder rood op de verpakkingen. Dat zou consumenten ongetwijfeld hebben misleid. In tijden waarin ziektes die gelinkt worden aan verkeerde voedingspatronen razendsnel oprukken, hebben consumenten meer dan ooit nood aan betrouwbare informatie over wat ze eten”, zegt Emma Calvert, verantwoordelijke voor voeding bij de BEUC.