Het bod op de merknaam Quick in België, uitgebracht door een groep die 69 van de 75 Belgische hamburgerrestaurants onder franchise vertegenwoordigt, is van tafel geveegd. De enige nog overblijvende kandidaat-overnemers zijn puur financiële spelers.
Merknaam 120 à 160 miljoen waard
De franchisenemers hadden een verbond gesloten met een Luxemburgs beleggingsfonds en hadden ook de steun van meerdere banken. Hun bod werd echter als te laag beschouwd door Groupe Bertrand, zo vernamen de kranten L’Echo en Le Soir.
De Franse Groupe Bertrand kocht Quick vorig jaar over van het Qualium-fonds met als doel de Franse restaurants om te vormen tot vestigingen van Burger King. De Fransen zetten de Belgische restaurants in de etalage. Die zijn goed voor een omzet van 200 miljoen euro. De waarde van het merk wordt geraamd op 120 à 160 miljoen euro.
Quick verdwijnt, Burger King verschijnt?
De enige kandidaten die nu nog in de running zijn om het Belgische merk in handen te krijgen, zijn verschillende beleggingsfondsen. Welke plannen zij hebben met Quick, is onduidelijk.
De franchisenemers zijn er alvast niet gerust op: zij hadden net een bod uitgebracht om te vermijden dat de merknaam Quick uit het straatbeeld zou verdwijnen en zou worden vervangen door de Amerikaanse tegenhanger Burger King. Toch onderstrepen ze open te staan voor “een partnerschap met de toekomstige koper” maar dan wel “met behoud van de merknaam in België”.
Al lijkt die kans flink te slinken, aldus Le Soir. Ook in het Groothertogdom Luxemburg onderhandelt Groupe Bertrand namelijk exclusief met een kandidaat-overnemer die de negen Quick-vestigingen onder Burger King-vlag wil laten varen.