Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.
Smaak boven prijs
Terwijl de consumptie van craft beer de afgelopen vijf jaar met wel 500% steeg in de Verenigde Staten, bedraagt de verwachte groei in Europa de komende jaren zo’n 11%. Een duurzame trend of een voorbijgaande hype? Een Nederlands onderzoek ondervroeg 3.300 bierdrinkers en brengt de consumptietrends in kaart in zeven markten: naast België en Nederland ook Frankrijk, Italië, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.
Het goede nieuws: craft beer spreekt in de eerste plaats jongere consumenten aan. De leeftijdsgroep tussen 18 en 30 jaar vertoont de sterkste consumptiestijging, wat betekent dat de biersector een nieuwe generatie fans weet aan te spreken. De toekomst is verzekerd, al gaat de consumptie van speciaalbieren wel ten koste van reguliere pils. Herkomst en ecologie zijn belangrijke argumenten voor deze consumenten, die geloven dat craft beer duurzamer is en een voorkeur hebben voor bieren die geproduceerd worden met lokale ingrediënten. Dat betekent niet dat ze enkel bieren uit hun eigen regio willen drinken: ze vertonen interesse voor kleine bieren uit alle wereldstreken.
Het is deze bierdrinkers bovenal om de smaak te doen. Voor 75% van de respondenten is smaak belangrijker dan andere factoren, waaronder prijs. Liefhebbers van craft beer zijn bovendien avontuurlijk: 80% probeert graag nieuwe merken uit en zal dat ook in de toekomst blijven doen. Dat heeft een keerzijde: minder dan de helft van de ondervraagden zegt ‘tamelijk trouw’ te zijn aan een bepaald merk. Dat is geen slecht nieuws voor de categorie, maar het vormt wel een uitdaging voor de vele kleine producenten: hoe kunnen ze die interessante consumentengroep blijvend aan zich binden?