Maaltijdleveranciers zoals Deliveroo, Uber Eats en Just Eat Takeway.com groeien als kool, met dank aan corona. Dat is ook te merken aan het aantal koeriers: het voorbije jaar trokken die bedrijven massaal nieuwe bezorgers aan.
Explosieve groei
Deliveroo zag het aantal koeriers afgelopen jaar stijgen van 2.250 naar 3000, schrijft De Tijd. Bij Just Eat Takeaway.com groeide het aantal Belgische koeriers met de helft naar 3.000. En ook Uber Eats trok “vele nieuwe gezichten” aan, maar plakt er geen exact getal op.
Just Eat Takeaway.com stelt onrechtstreeks nog veel meer koeriers tewerk. Slechts een tiende van de leveringen gebeurt door eigen medewerkers. Het merendeel is het werk van externe koeriers, die in dienst zijn bij restaurants die samenwerken met de Nederlandse maaltijdbezorger.
Mede onder impuls van de coronacrisis groeien de maaltijdbezorgers fors, waardoor er ook meer koeriers nodig zijn. Deliveroo verdubbelde zijn omzet in 2020 en zette zich op de kaart in tien nieuwe steden in ons land. Just Eat Takeaway.com groeide met meer dan 50% en is intussen in heel België actief.
Schijnzelfstandigen?
Het statuut van de koeriers is al enkele jaren een groot discussiepunt. Terwijl Just Eat Takeaway.com enkel beroep doet op medewerkers in loondienst, werkt de concurrentie met zelfstandige koeriers. Dat is niet naar de zin van de vakbonden, die hen beschouwen als schijnzelfstandigen. “Wij roepen Deliveroo en Uber Eats op te werken als hun concurrent Takeaway.com. Al diens koeriers zijn werknemers in dienst van de restaurants waarvoor ze leveren of staan op de loonlijst van Takeaway.com zelf’, zegt Steven Steyaert van de transportvakbond BTB-ABVV aan De Tijd. Overigens start in oktober een zaak voor de arbeidsrechtbank over de kwestie.
Intussen werkt ook de regering aan een nieuw sociaal statuut voor de koeriers, maar minister van Zelfstandigen en Kmo’s David Clarinval wil er verder niks over kwijt. Pierre Verdier, General Manager van Deliveroo België, wil de koeriers wel meer sociale bescherming bieden, maar spreekt ook van een moeilijke oefening. “Er moet genoeg flexibiliteit blijven”, zegt hij. “Als onze koeriers volwaardige werknemers worden, komt ons model onder druk te staan. De vraag van onze klanten schommelt hard en is onvoorspelbaar. Bovendien is de grote meerderheid van onze koeriers tevreden met ons systeem en houden ze net van onze flexibiliteit.”