Chocolatiers Leonidas en ICKX gaan de samenwerking aan met Alibaba om de Chinese consument te bereiken: Leonidas opende deze maand een webshop op onlineplatform Tmall, ICKX gaat in China fysieke winkels openen dankzij Alibaba.
Belgische chocolade in China
De koopkracht van Chinezen neemt toe, benadrukt Alibaba, dankzij de snelgroeiende Chinese economie en de opkomst van een verfijnde, kosmopolitische middenklasse. En dat maakt de Chinese markt heel interessant voor Europese kwaliteitsproducten.
Leonidas investeert de laatste jaren dan ook sterk in zijn internationale business, met een focus op het VK, Duitsland, de VS en ook China. “De strategie om onze merkbekendheid en -zichtbaarheid in China te verbeteren, is op twee complementaire manieren ingevuld: er is enerzijds de offline business, met de bedoeling om veel winkels en shop-in-shops te openen op korte termijn en een grote aanwezigheid te krijgen in warenhuizen en premiumsupermarkten, en de online business anderzijds, met als doel onze eigen e-flagshipstore te ontwikkelen”, aldus Leonidas-CEO Philippe de Sellier.
Zowel online als fysieke samenwerking
De keuze viel op Tmall als hoofdplatform voor die online aanwezigheid, omdat het in China volgens De Sellier noodzakelijk is om zowel een sterke onlinespeler te zijn als er samen te werken met een sterke partner.
Ook ICKX uit Essen, die zo’n 400.000 pralines per dag produceert, gaat na een Chinese try-out met Alibaba in 2017 – de Belgische chocolade werd onder andere verkocht op het in China razend populaire Singles’ Day – een strategisch partnership aan met het bedrijf van Jack Ma. ICKX is ook in gesprek met verschillende partijen om in China fysieke winkels te openen.