Bierreus Heineken produceert beduidend meer bier in België dan enkele jaren geleden. De internationale promotie van enkele merken, zoals bijvoorbeeld Mort Subite, heeft daar veel mee te maken.
Internationalisering van ‘kleinere merken’
Sinds 2016 steeg de bierproductie van Heinekens Belgische dochter Alken-Maes in de brouwerijen van Alken, Kobbegem en Opwijk met 40% tot 1,85 miljoen hectoliter. Vooral in Kobbegem, waar het merk Mort Subite wordt gebrouwen, nam de productie spectaculair toe: tussen 2016 en 2019 steeg het volume er van 40.000 naar 104.000 hectoliter.
Zowat 90% van alle Mort Subite is bestemd voor het buitenland: sinds Heineken het Belgische merk drie jaar geleden promoveerde tot internationaal merk, groeide zijn populariteit fors aan, met name in de buurlanden Frankrijk en Nederland. Intussen investeerde Heineken ook in een nieuwe gistingsruimte in de site in Kobbegem, schrijft De Tijd.
Het internationale succes van Mort Subite is geen alleenstaand geval: Heineken lanceerde eerder ook al Affligem in de rest van de wereld. Daardoor is de vraag naar het abdijbier sinds 2014 stelselmatig toegenomen. Vorig jaar steeg de productie in de brouwerij in Opwijk nog met met 12%.
Investering
Ook de brouwerij in Alken, waar het bedrijf de merken Cristal, Hapkin en Desperados produceert, heeft de wind in de zeilen. Alken-Maes kondigde eerder dit jaar een investering in de site aan van vier miljoen euro.
Alken-Maes heeft een marktaandeel van iets meer dan 10% in België. Het bedrijf boekt een jaarlijkse omzet van 150 miljoen euro en stelt 620 mensen tewerk.