De gemiddelde Belg drinkt bijna 130 liter flessenwater per jaar en staat daarmee op de derde plaats in Europa. De grootste groeimarkt is momenteel die van de gearomatiseerde drankjes, zeg maar water met een smaakje.
100 keer duurder
Flessenwater is nochtans meer dan honderd keer duurder dan gewoon kraantjeswater en bovendien zorgt het voor heel wat extra plasticafval. Toch lijkt de Belg niet van plan te zijn om zijn flessenwater op te geven: “De Belg heeft zijn gewoontes”, zegt secretaris-generaal David Marquenie van sectorvereniging VIWF in Le Soir. “We hebben een aantal zeer gekende waterbronnen en ingeburgerde merken. Je weet welke smaak je krijgt als je voor een bepaald merk kiest, wat bij leidingwater, hoewel even veilig, toch minder het geval is.”
Toch is het niet het gewone bronwater dat het sterkste presteert momenteel, maar wel de gearomatiseerde waters. Die worden tegenwoordig sterk gepromoot door de producenten. Onder andere bij Spadel doen die drankjes het bijzonder goed. “Ze spelen sterk in op het gezondheidsaspect, nu frisdrank onder druk komt te staan. De consument wil iets gezonder, maar niet altijd mineraalwater”, aldus Gilles Vandorpe, directeur van de federatie van drankenhandelaars, aan De Standaard.
Daarnaast zijn de winstmarges op de dranken een flink pak hoger dan bij gewoon bronwater. Een fles water met een smaakje kost immers al snel drie tot vier keer zoveel als een gewone fles water van dezelfde hoeveelheid.