Bijna de helft van alle Coca-Cola-varianten die in België verkocht worden, is nu suikervrij. Het bedrijf blijft daarom investeren in het suikervrije segment, met liefst zeven nieuwe varianten dit voorjaar.
“Geslaagde herlancering”
Belgen kiezen steeds meer voor suikervrij, en bij Coca Cola is dat te merken aan het stijgende succes van Coca-Cola zero sugar. Tien jaar na de lancering op de Belgische markt in 2006 koopt 45% van de Belgische gezinnen vandaag op regelmatige basis deze calorievrije frisdrank: we drinken er nu vijftien keer zoveel van als tien jaar geleden. Daarmee groeide het aandeel van deze suikervrije variant binnen alle Coca-Cola-varianten van 2% in het eerste jaar tot 33% vandaag.
De herlancering vorig jaar (met een nieuwe look, maar ook een smaak die dichter aanleunt bij de originele Coca-Cola) speelde een belangrijke rol in deze evolutie. Hoewel het product in de markt werd gezet met een eerder mannelijk imago, is vandaag 43% van de zero sugar-drinkers een vrouw.
Nieuwe smaken
De populariteit van de suikervrije Coca-Cola benadert nu sterk die van de suikerhoudende: de varianten ‘zero sugar’ en ‘light’ hebben samen een aandeel van 46%, tegenover 54% voor Coca-Cola en Coca-Cola life.
Omdat mensen steeds vaker voor een suikervrije variant kiezen, lanceert Coca-Cola de nieuwe smaken ‘zero sugar lemon’ en ‘zero sugar cherry’. Ook andere merken binnen het portfolio komen met suikervrije innovaties: Sprite lanceert ‘zero mint’ en ‘zero cranberry’. Chaudfontaine Fusion komt met twee nieuwe waters met een smaakje: framboos- en limoensmaak en limoen- en muntsmaak. Tot slot lanceerde Fanta onlangs nog de Fanta zero Pink Pomelo.
Geen koerswijziging voor Coca-Cola life
Opmerkelijk wel: in het Verenigd Koninkrijk heeft de frisdrankproducent zopas besloten om de groene variant Coca-Cola life van de markt te halen. Hoe het met deze variant gaat in België, vroegen we aan Coca-Cola woordvoeder Laura Brems.
“Coca-Cola Life werd in 2015 in België geïntroduceerd met een lager suikergehalte dankzij een combinatie van suiker en zoetstoffen uit stevia. Sinds zijn lancering heeft de variant een kleine, trouwe aanhang opgebouwd. Voor al onze merken evalueren we voortdurend de beste aanpak om aan de vraag van de consument te voldoen. Vandaag zien we geen reden voor een koerswijziging met betrekking tot Coca-Cola life op de Belgische markt. Het is een belangrijke variant met een specifieke rol binnen onze strategie om keuze te bieden aan onze consument. We blijven dus een gericht aanbod van verpakkingen aanbieden, afgestemd op de vraag van onze consumenten.”