Momenteel sparen Carrefourklanten volop stickers van de Rode Duivels, in de aanloop naar het EK. Maar ook de spaaracties in samenwerking met lokale voetbalclubs hebben een sterke impact bij het cliënteel.
Vertrouwensrelatie
In de Carrefour market in het Oost-Vlaamse Mere blikken ze opgetogen terug op de stickeractie in samenwerking met de lokale voetbalclub, FC Mere. Het werd een evenement waarmee de hele gemeente meeleefde. Bovendien leverde het de winkel een aantal nieuwe klanten op.
Dat vertelt winkelverantwoordelijke Lut Uyttersprot, die intussen al 25 jaar in deze winkel werkt. Het is een echte buurtsupermarkt, waar vaste klanten en medewerkers elkaar goed kennen. “Je bouwt een vertrouwensrelatie op met je klanten. Ik vind dat wel fijn om mee te maken. Je ziet bijvoorbeeld kinderen opgroeien en zelf klant worden van de winkel.”
Jeugdspelers worden sterren
Het voorstel om een stickeralbum uit te geven voor de lokale voetbalploeg kwam van Carrefour Belgium. De retailer wil op deze manier de lokale verankering van de winkels ondersteunen.
“Wij moesten op zoek naar een lokale club met voldoende leden.” Dat bleek niet zo’n probleem. FC Mere, een groeiende club met een uitgebreide jeugdwerking, reageerde meteen enthousiast. Gedurende twee weekends in augustus konden alle spelers, trainers en stafleden zich laten fotograferen op de club. “Vooral de jeugdspelertjes voelden zich echte sterren!”
Alle spelers en trainers werden eind oktober uitgenodigd op een lanceringsevent, waarbij iedereen een album en een aantal zakjes met stickers ontving. En dan begon de eigenlijke spaaractie. Klanten ontvingen een zakje stickers per aankoopschijf van 25 euro, en bij de aankoop van specifieke producten konden ze extra stickers verdienen.
Iedereen spaart mee
“Het leefde van bij de eerste dag”, getuigt Lut. “Die Panini-albums spreken niet alleen de kinderen aan, ze zijn ook een bron van nostalgie voor de ouders.” Die kennen het fenomeen uit hun kindertijd, en vandaag is het helemaal terug.
Kortom: de kinderen, maar ook hun ouders en grootouders, zelfs mensen die eigenlijk niets met de voetbalclub te maken hadden, iedereen spaarde mee. De spaaractie werd aangekondigd met grote affiches die de hele winkel rood-zwart kleurden. Er werden ruilbeurzen georganiseerd op de voetbalclub, en signeersessie van de eerste ploeg voor de jeugdspelers. De actie liep tot begin januari, lang genoeg om iedereen de kans te geven zijn album vol te krijgen. Na afloop van de actie kreeg de club de overgebleven stickers.
Investeer in je klanten
Of het ook iets opleverde? Heel wat ‘rumour around the brand’ uiteraard, en veel sfeer in de winkel. Wat de actie in concrete cijfers heeft betekend, kan Lut niet zeggen. De winkel groeide immers ook in de periode voor de spaaractie al. Maar dat de balans positief is, dat staat vast.
“Het was een heel leuke periode, waarbij we heel wat nieuwe gezichten in de winkel zagen komen. We waren al langer van plan om iets te organiseren met een lokale vereniging. We sponsoren eigenlijk vrij vaak lokale initiatieven: een tombola, een eetfestijn, een ontbijt op school voor de grootouders… Je moet investeren in je klanten”, besluit ze.