Cru, de luxe supermarktketen van Colruyt Group, blijft de verliezen opstapelen. De omzet verdubbelde dan wel ten opzichte van een jaar eerder, maar dat kan ook gezegd worden van het operationeel verlies. Dat heeft gevolgen voor de verdere expansie.
Investeren
In het voorbije boekjaar, dat eind maart eindigde, steeg de omzet van Cru van 4,8 miljoen euro naar 11,8 miljoen euro. Ondanks die fors gestegen omzet slaagde Cru er niet in om de verliescijfers te drukken. Dat verlies groeide van 4,4 miljoen euro naar 10 miljoen euro, schrijft De Tijd.
Het grote verlies is vooral het gevolg van de investeringen die in de keten worden gedaan. Het voorbije jaar werden er in Gent en Wijnegem nieuwe winkels geopend, wat het totaal nu op drie supermarkten brengt. Door die winkelopeningen liepen de personeelskosten ook op naar 4,3 miljoen euro. Ook in de eerste winkel in Overijse wordt nog steeds geïnvesteerd. Daar opende vorig boekjaar bijvoorbeeld een restaurant. Daarnaast wordt er ook werk gemaakt van technologische ontwikkelingen, zoals apps.
Eerst winst, dan pas uitrol
Colruyt beseft wel dat het dringend werk moet maken van de winstgevendheid van Cru. Daarom worden er voorlopig ook geen nieuwe winkels geopend: pas wanneer er winst wordt gemaakt, zal er een verdere uitrol komen.
Cru moet samen met Bio-Planet en Okay zorgen voor groei binnen de groep. Met Colruyt heeft het bedrijf immers stilaan het verzadigingspunt bereikt, meent men in Halle.