De Franse bioketen BBG heeft een meerderheidsparticipatie genomen in zijn Belgische collega Sequoia. Het “regionale en grensoverschrijdende pact” moet beide ketens beter wapenen in de groeiende strijd met de supermarkten.
35 miljoen euro omzet
Het is onbekend welk bedrag met de deal gemoeid is, of hoe groot de participatie van de Fransen precies is. Wel gaat het om “veel meer dan 50%”, zoals Sequoia-topvrouw Corinne Dumont bevestigt in zakenkrant L’Echo. De huidige eigenaars van Sequoia worden automatisch aandeelhouders van de holding. Beide ketens blijven wel hun eigen identiteit behouden.
Over de reden van de deal laat Dumont geen twijfel bestaan: “Er beweegt zeer veel op de biomarkt. De hergroepering met BBG geeft ons een grotere inkoopkracht die ons zal toelaten om ons te positioneren als tegengewicht voor de grootdistributie.” En daar zal ook de consument wel bij varen, klinkt het.
Vooral de laatste drie jaar is de concurrentie op de biomarkt sterk toegenomen, niet alleen van kleinere specialisten in het buurtwinkelsegment ‑ denk aan Färm, Bio C Bon of BE O Versmarkt (dat zopas zijn derde winkel opende) ‑ maar ook meer en meer van de grote ketens als Delhaize, Colruyt en Carrefour, om van Bio Planet nog te zwijgen.
Sequoia ontstond in 1988 en telt momenteel acht vestigingen. Eind deze maand opent een negende vestiging op het Jourdanplein in Etterbeek en eind dit jaar moet de teller op tien staan. De winkelketen telt een negentigtal medewerkers en realiseert met een gamma van 10.000 referenties een jaaromzet van 17 miljoen euro. BBG (wat staat voor “Bio, Bon et Gourmand”) werd dan weer opgericht in 2011 door twee broers en een vriend met een verleden bij Auchan, Danone en Decathlon. De groep telt zes winkels, vooral in het Noorden van Frankrijk, en heeft 13.000 producten in zijn gamma. Samen zijn beide ketens goed voor een omzet van 35 miljoen euro en 170 medewerkers.