Lokale voedingsproducten krijgen een eigen label en zijn in de toekomst te herkennen aan het logo “Lekker van bij ons”. Daartoe hebben 31 organisaties, van de Boerenbond tot Unizo, vandaag een charter ondertekend met als motto “Voedsel verbindt boer en burger”.
Zoveel mogelijk ambassadeurs
Al sinds september vorig jaar zitten de 31 partijen rond de tafel, om nu tot vijf “werven” te komen waarin elk onderdeel van de voedselketen zijn steentje bijdraagt. Naar consumenten toe vertaalt het charter zich in het label “Lekker van bij ons”. Iedereen die dat wil – of het nu een retailer, verwerker of landbouwer is – kan ambassadeur worden. Zij krijgen dan het gemeenschappelijk label “Ambassadeur Lekker van bij ons”, met alle nodige marketing- en promomateriaal. De bedoeling: dat het logo zo snel overal zal opduiken, van de deur van de slager tot in de folder van de supermarkt.
“Elke ondernemer die lokale voeding produceert, verkoopt, verwerkt of serveert, en fier is om dat in het vaandel te voeren, kan het ambassadeurschap online aanvragen en het label gebruiken. Dit werd bewust zeer laagdrempelig gehouden”, legt Filip Fontaine, algemeen directeur van VLAM, uit. Brouwerij Palm bijt de spits af als eerste ambassadeur.
Nood aan chauvinisme
De Vlaamse overheid lanceerde het initiatief, samen met het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM), als onderdeel van haar voedselstrategie. “Toen we bekeken wat de Vlaamse voedingssector kon gebruiken, zagen we dat meer fierheid op zijn plaats is”, aldus landbouwminister Hilde Crevits: “Er mag wat meer chauvinisme zijn over onze kwalitatieve voeding. In andere landen zie je dat veel sterker.”
Dat chauvinisme aanwakkeren moet ook in de supermarkt, vindt Luc Ardies van Unizo. De retailsector vormt het belangrijke sluitstuk van onze voedingsketen, waar vooral zal worden ingezet op “storytelling”: het is de bedoeling dat producenten meer hun verhaal kunnen doen, ook in het winkelschap. Het charter wil daarom inzetten op verhalen die de passie en inzet van de boer naar voor brengen, zowel B2C als B2B.
Ook de retailer overtuigen
“Als de rayonchef overtuigd is van lokale producten, komt dit ten goede aan de communicatie met de consument”, klinkt het. Buurtsuper organiseert bijvoorbeeld inspiratietours bij lokale landbouwers en producenten, zodat supermarktuitbaters het aanbod in hun buurt leren kennen. Comeos belooft dan weer de retailbrochure voor lokale producenten een update te geven. Ook wordt ingezet op sensibilisering rond lokale voeding in het onderwijs en wordt mei vanaf 2022 de maand van lokale producten.
Momentum is er alvast: de coronacrisis heeft niet alleen de lokale verkoop, onder meer in hoevewinkels en via de korte keten, een boost gegeven, er is ook meer waardering voor lokale voeding. Uit nieuw onderzoek van het VLAM blijkt dat zes op de tien Vlaamse consumenten heel graag producten van eigen bodem koopt en zich daar ook beter bij voelt. De helft zou zelfs vaker naar de supermarkt gaan als daar meer belang wordt gehecht aan producten van eigen bodem, aldus de bevraging.