Vooral Leffe zwaar getroffen
De Fransman drinkt wel degelijk minder bier sinds de Franse regering de accijnzen op bier flink verhoogd heeft. Vooral Leffe, het favoriete Belgische bier van de Fransen, krijgt klappen. In die mate zelfs dat AB InBev in enkele vestigingen tijdelijke werkloosheid heeft moeten invoeren in april en mei.
“We hebben van de overcapaciteit gebruikgemaakt om enkele productielijnen stil te leggen en een aantal investeringsprojecten te implementeren. Toch heeft dit niet kunnen verhinderen dat we in een aantal van onze brouwerijen periodiek economische werkloosheid hebben moeten invoeren”, zegt Karen Couck, woordvoerster van AB InBev België, in zakenkrant De Tijd.
“Leffe wordt in Leuven gebrouwen, maar wordt verpakt in Jupille. In die vestigingen is er dus economische werkloosheid geweest”, bevestigt Karen Couck.
Effect duidelijk voelbaar
Behalve Leffe verkoopt AB InBev in Frankrijk ook Hoegaarden, Jupiler, Belle-Vue en Stella Artois. Wat de invloed was op de verkoop van die bieren, wil AB InBev niet zeggen: “Wij bevestigen dat wij in het eerste kwartaal het effect hebben gevoeld van de accijnsverhoging in Frankrijk“, zegt de woordvoerster.
Ook de andere Belgische brouwers voelen de maatregel, al vinden zij het nog wat te vroeg om daarover nu al cijfers te geven. “Ergens hopen we dat het slechte weer ook een rol heeft gespeeld in de daling van de bestellingen. Daarom wachten we met conclusies”, zegt Annelore Marynssen, pr-verantwoordelijke van Alken Maes, dat het abdijbier Affligem in Frankrijk op de markt heeft.
De Fransen zijn onze grootste afnemers (goed voor bijna een derde van onze bierexport), nog vóór de Duitsers, de Nederlanders en de Amerikanen. Maar sinds de Franse accijnsverhoging daalt de verkoop van vooral abdijbieren en speciaalbieren, want net die categorieën worden – gezien hun hogere alcoholgehalte – het meest geraakt door de accijnsverhoging.
Tegen de accijnsverhoging is trouwens een formele klacht ingediend door de Belgische brouwers.