Leader Price, de ‘hard discount’-dochter van de Franse Groupe Casino, verandert het geweer van schouder. “Vandaag volstaan lage prijzen niet meer. De discount van de oude stempel verdwijnt”, hebben ze nu ook in Frankrijk begrepen.
15 à 20% meer omzet
Ooit was Leader Price ‑ de naam zegt het zelf ‑ dé prijsleider in het Franse distributielandschap. Dat was althans de bedoeling, maar de komst van Aldi en Lidl zorgde voor zware concurrentie. Dat diezelfde ‘hard discounters’ wereldwijd al enkele jaren ‑ met succes ‑ bezig zijn met een ‘make-over’ en een upgrade van zowel hun aanbod als hun winkels, heeft de Fransen nu ook aangezet om hun businessmodel te veranderen.
“Tout le plaisir est pour vous.” Dat is de alleszeggende baseline van het nieuwe winkelformat. Klanten krijgen een beter ingerichte winkel, meer bio en lokale producten in het aanbod, een volledig herdachte wijnkelder en een groter versaanbod, onder meer vis. “Wij hebben diepgaande consumentenenquêtes uitgevoerd en dit concept beantwoordt aan een globale trend: vandaag volstaan lage prijzen niet meer. De discount van de oude stempel verdwijnt”, zegt topvrouw Tina Schuler.
Leader Price heeft het nieuwe concept sinds oktober 2017 uitgetest in twee winkels. Met succes: “De omzet bleek gestegen met 15 à 20%.” Voor de directie het sein om de ‘upgrade’ over heel Frankrijk uit te rollen. Tegen eind dit jaar moeten al 120 van de 800 winkels zijn omgebouwd.
De keten telt in ons land negen vestigingen, allemaal in Wallonië. Of die ook een ‘upgrade’ ondergaan en, zo ja, wanneer, is nog niet bekend.