De Bertrand-groep, de Franse eigenaar van Quick, heeft een bod uitgebracht op de mosselrestaurants Léon de Bruxelles. Die van oorsprong Brusselse frituur heeft het tot 82 brasseries in Frankrijk geschopt.
24 miljoen voor de mosselman
Groupe Bertrand, in Frankrijk hoofdfranchisehouder van Burger King, eigenaar van Quick en uitbater van nog tal van andere horecazaken, wil een meerderheidsbelang nemen in Léon de Bruxelles. Die keten, gespecialiseerd in ‘echte Belgische’ mosselen met friet, heeft vandaag 82 restaurants in Frankrijk, waaronder op de Champs Elysées in Parijs.
Eurazeo, samen met Céréa Partenaire sinds 2008 medeeigenaar van Léon, heeft daartoe een bod van 24,1 miljoen euro gekregen van Groupe Bertrand. De horecagroep wil op die manier alle aandelen van Eurazeo in de mosselrestaurants overnemen, bericht de krant La Libre. De keten zou volgens topman Olivier Bertrand namelijk een perfecte aanvulling zijn op het huidige merkenportfolio. Hoewel er nog geen uitsluitsel is over de overname, knopen beide partijen wel exclusieve onderhandelingsgesprekken aan.
Léon de Bruxelles draait vandaag zo’n 117 miljoen euro omzet. Nochtans begon de formule bescheiden als ‘Friture Léon’ in Brussel, zo vroeg als in 1893. Het was een kleine zaak waar mosselen en andere typische Belgische gerechten werden geserveerd, maar die de tand des tijds goed bleek te doorstaan: in 1989 opende de eerste Franse vestiging in Parijs. De keten viert haar dertigste verjaardag in Frankrijk dus mogelijk met een nieuwe eigenaar.