De verkoop van fairtradeproducten in ons land blijft stijgen, vooral voor chocolade. Dat is ook nodig, want die sector staat voor grote uitdagingen. “Chocolade zal niet verdwijnen, maar de cacaoprijs moet hoger.”
Groei in alle categorieën
Vorig jaar nam het volume gecertificeerde producten met 10% toe in vergelijking met 2016, meldt Fairtrade Belgium. De organisatie blikt terug op een groei in bijna alle productcategorieën, en een aanzienlijk hogere marktpenetratie: waar tien jaar geleden slechts 24% van de Belgische huishoudens fairtradeproducten kocht, is dat nu 69%. In het brede assortiment blijven koffie, bananen en producten op basis van cacao (zoals chocolade) nog steeds de koplopers.
Uit de resultaten van een onderzoek naar de reputatie en geloofwaardigheid van het Fairtrade-label bij de Belgische bevolking blijkt dat bijna driekwart van de respondenten het zwart-blauw-groene logo kent en dat 93% het beschouwt als een betrouwbaar label. 70% ziet graag een grotere beschikbaarheid van fairtradeproducten: een heldere boodschap aan de industrie en supermarkt. De belangrijkste motivatie voor consumenten om voor fairtradeproducten te kiezen, is dat ze kunnen bijdragen aan betere toekomst voor boeren en hun gezinnen. Vooral in de cacaoproductie is dat een nijpende kwestie.
Extreme armoede
De voorbije vier jaar steeg de wereldwijde verkoop van cacao door eerlijke handel met gemiddeld 27%. In 2016 werd meer dan 136.000 ton fairtradecacao ingekocht: een record. In België steeg het volume eerlijke chocolade zelfs met 45%. Door het succes van historische spelers zoals Belvas, de introductie van het succesvolle merk Tony’s Chocolonely op de Belgische markt én toegenomen engagementen van retailers, raakte deze positieve evolutie in een stroomversnelling. Zo maakt Carrefour voor zijn patisserie, en Lidl voor zijn hele gamma ‘Fin Carré’, nu ook gebruik van fairtradecacao.
Toch haalt chocolade op basis van fairtradecacao amper 1% marktaandeel in België. Als eerlijke handel echt een verschil wil kunnen maken in het leven van cacaoproducenten, dan moet er een versnelling hoger geschakeld worden, aldus Fairtrade Belgium. De prijs van cacao stond in 2017 immers op een historisch laag punt. De situatie is bijzonder urgent in Ivoorkust en Ghana, twee landen die samen bijna 70% van de cacao produceren. De producenten leven er in extreme armoede, wat resulteert in slechte arbeidsomstandigheden, kinderarbeid, ontbossing en heel wat andere problemen. “Om hen een leefbaar inkomen te garanderen, moeten we het onderwerp van de prijs op tafel durven leggen, en we betreuren het dat dit een taboe is voor veel actoren uit de sector”, klinkt het.