Sinds deze zomer is de AD Delhaize in het Oost-Vlaamse Lochristi dubbel zo groot als voorheen, waarmee hij zowat de grootste van het land moet zijn. Toch is de ambitie van ondernemer Dany Van Assche om vooral de mooiste te zijn.
Inspirerend
Voor alle duidelijkheid: we hebben het over zijn AD-supermarkt, nietwaar! Die besloeg tot voor kort 1180 m² verkoopoppervlakte en nu dus 2500 m². Op zijn Facebookpagina heeft Dany een spectaculair filmpje staan dat met een drone gefilmd is, waarin de omgeving van de winkel in beeld komt, waarna de drone in de winkel binnen- en rondvliegt. “Het is hier nu bijna even gezellig als in mijn living, ik zou hier kunnen blijven rondlopen, heeft een klant me gezegd,” aldus Dany, blinkend van trots. “Het is het mooiste compliment dat ik kon krijgen.”
“Natuurlijk moeten de mensen nu even meer vragen stellen over waar ze een en ander kunnen vinden,” geeft Dany toe, “maar dat is in het begin normaal. Eens alles helemaal in zijn plooi is gevallen, zal dat wel beteren. Het voornaamste is dat de klanten tevreden zijn, dat ze de sfeer aangenaam vinden, want ik wilde tot elke prijs vermijden dat de winkel koud of kil zou overkomen. Het is net de bedoeling dat de sfeer huiselijk is.”
Dany heeft zelf het concept van zijn vernieuwde winkel uitgetekend. “Er zijn een aantal spelregels en consignes van Delhaize waar je rekening mee moet houden, maar al bij al heb ik vergaand mijn zin kunnen doordrijven. Ik heb al heel wat professionele bezoekers over de vloer gehad, die het concept komen bekijken, en mensen van Delhaize zelf vinden mijn winkel ook best leerrijk voor de verdere ontwikkeling van het Delhaize-concept.”
“De winkel van mijn dromen”
In 1997 is boerenzoon Dany, die voor slager gestudeerd heeft, klein begonnen, op aangeven van zijn vriend en streekgenoot Filip Sabbe, eveneens AD-uitbater, in Lede. Vanaf het begin zat Dany bij Delhaize en dat heeft hij zich in die dik twintig jaar nooit beklaagd. Van 750 m² in 2003 breidde Dany de winkel, na een overname van de naastgelegen Tom & Co, in 2004 uit naar 1180 m². Vervolgens kon hij in 2005 het volledige complex kopen en in 2017 nog enkele naburige huizen. Alles viel in zijn plooi.
“Ik kon als het ware from scratch opnieuw beginnen met de winkel van mijn dromen!” juicht Dany bijna. “Terwijl we zonder te sluiten normaal verder deden, startten we de werken aan de nieuwe winkel gewoon ernaast. De klanten hebben er weinig of niets van gemerkt. Mensen hebben me gewaarschuwd: je weet niet waaraan je begint! Mijn idee is echter: als je ergens in gelooft en als je er helemaal voor gaat, met keihard werken, dan kan er iets moois groeien. Boenk! Patat! Erbovenop. Kansen zien en benutten. Zo zit ik nu eenmaal in elkaar.”
Wervende kwaliteit
Dany zit niet de hele dag in een kantoortje achter de computer. Als je in de nieuwe winkel binnenkomt, zie je hem van ver al achter zijn raam zitten, zwaaiend naar mensen die hij kent, maar veel vaker kom je hem op de winkelvloer tegen. “Ik ben ontzettend graag operationeel bezig. Ik spring bij in de slagerij of de bakkerij, ga mee vrachtwagens lossen. Het personeel apprecieert dat.” In de opstartperiode waren er even zo’n 70 mensen aan de slag, inclusief jobstudenten; normaal zijn het er tussen 40 en 50.
De nieuwe winkel ademt ruimte, en dat rendeert, meent Dany. “Alles is meer opengewerkt en daardoor hebben we voor bepaalde producten een verkoop maal vijf, alsjeblieft! De producten zijn beter zichtbaar en de mensen zijn meer op hun gemak bij het winkelen.” Vooral in vers maakt de AD in Lochristi het verschil. “In de slagerij bieden we alleen het malste van het malste aan, we benen zelf uit en bereiden veel salades en schotels zelf. Er is veel werk aan en de prijs zal misschien net iets hoger zijn, maar de mensen komen er echt op af. Een pot choco kun je overal kopen, maar onze kwaliteit werft klanten.”
Geavanceerd
Het sterke accent op vers blijkt ook uit de assortimentsuitbreiding die de AD in Lochristi heeft gerealiseerd na de verhuis naar de ruimere nieuwbouw: +20% in voeding algemeen, +50% in vers, zowel in vierkante meters als in aantal referenties. Toch lijkt de winkel allerminst vol te staan. Dat is onder meer te danken aan de brede gangen en het overzicht dat je voortdurend in de hele winkel hebt. Veel hout draagt bij tot een warme sfeer. Over warmte gesproken: er is vloerverwarming, wat eerder uitzonderlijk is.
In de nieuwbouw is gekozen voor geavanceerde technologie. “Voor de koeling gebruiken we geen gas meer, maar CO²,” legt Dany uit. “De koelingsinstallatie geeft warm water af, zo’n duizend zonnepanelen op het dak zorgen voor de helft van onze elektriciteitsbevoorrading, we vangen regenwater op voor de toiletten en spoelinstallaties, we hebben overal led, er ligt een isolatielaag van 24 cm op het dak…” De AD Delhaize van Lochristi is duidelijk niet alleen vandaag de grootste en de mooiste, hij wil ook gewapend zijn tegen de tijden die komen gaan.
Meer dan winkeltje spelen
Voor Dany Van Assche, die in oktober 50 wordt, en zijn echtgenote (48) is de AD Delhaize in Lochristi niet ‘zomaar wat bezig zijn’. Het is hun levenswerk, als een tweede kindje, naast het dochtertje (10) dat ze hebben. “Ik doe dit ontzettend graag, maar je moet bereid zijn om ermee op te staan en ermee te gaan slapen, 24/24 en 7/7,” klinkt Dany strijdvaardig. “De deur van mijn bureau staat altijd open voor mijn medewerkers en met de klanten sla ik praatjes, ze kennen mij en ik ken hen. Die constante interactie, het sociale contact, dicht bij de mensen, daar doe je het als winkeluitbater voor, vind ik, en ik zou het niet meer anders willen.”