Online binnen de Brusselse vijfhoek
Le Pain Quotidien wil na de zomervakantie starten met e-commerce. Dat zegt Carl Van Ransbeeck, managing director van Le Pain Quotidien België, in zakenblad Trends. “Op dit moment kun je niets online bestellen. We willen er ook voor zorgen dat mensen hun lunch online kunnen bestellen en die laten leveren op kantoor.”
“We beginnen met de Brusselse Vijfhoek”, zegt Van Ransbeeck, dus het deel binnen de Kleine Ring. “Je zult er online kunnen bestellen en met de kaart betalen. De organisatie zal niet gebeuren vanuit een bestaande winkel, we richten een centrale op om de catering te doen. We doen de levering niet met auto’s, we willen niet de zoveelste zijn die in Brussel fijn stof de lucht in jaagt. Hoe we het precies zullen aanpakken, is nog niet beslist. De start-up Take Eat Easy werkt met fietskoeriers voor leveringen aan huis, maar dat zijn zelfstandigen. Wij willen liever werken met mensen die we zelf hebben gevormd en die bij de levering onze waarden uitstralen.”
“Nog blinde vlekken in ons land”
Van Ransbeeck, in een vorig leven nog Vicepresident Verkoop en Marketing bij Coca-Cola België en Managing Director Global Franchise bij AB InBev, kwam in oktober vorig jaar bij Le Pain Quotidien België en koestert grootse plannen. Zo wil hij elk jaar twee tot drie nieuwe vestigingen openen in ons land.
“Er zijn nog blinde vlekken in België, zoals Overijse, waar eind mei of begin juni een nieuwe winkel opengaat. We hebben nu 28 winkels en er kunnen er nog twee à drie per jaar bij. In steden als Kortrijk, Roeselare en Aalst is er nog geen winkel, en in Gent en de hele provincie Limburg is er maar één. Zelfs in Brussel is er nog plaats voor nieuwe winkels.”
Geen extra franchisewinkels meer
Al worden het dit keer geen franchisezaken maar vestigingen in eigen beheer: “Dat heeft te maken met Le Pain Quotidien Licensing, dat wereldwijd de eigenaar van het merk is. Het is een onderneming naar Belgisch recht, maar met hoofdzetel in New York. Zij hebben winkels in eigen beheer in de Verenigde Staten, Londen, Parijs – maar niet in de rest van Frankrijk – en Sydney. Samen goed voor 110 à 115 winkels. De andere helft van de winkels van Le Pain Quotidien is in handen van masterfranchises per land.”
België neemt in die structuur een speciale plaats in, aldus nog Van Ransbeeck: “Niet alleen omdat het de grootste masterfranchise is en Le Pain Quotidien in België ontstaan is, maar ook omdat het het enige land is dat subfranchises heeft. Daardoor wordt de afstand met Le Pain Quotidien Licensing te groot. De afspraak is dat de bestaande subfranchises mogen blijven, maar dat er geen nieuwe franchisewinkels meer bij komen.”
Met zijn 28 winkels haalt Le Pain Quotidien in ons land een omzet van 31 miljoen euro, waarvan 21 miljoen door de eigen winkels en 10 miljoen door de franchisezaken.