De Amerikaanse restaurants van Le Pain Quotidien komen in handen van Aurify Brands. De uitbater van vooral fastfoodrestaurants wordt masterfranchiser en zal de formule er dus los van de Belgische groep beheren.
Afgeslankte ‘Pain Quotidien bis’
De gesprekken eerder deze week tussen Le Pain Quotidien, dat in een insolventieprocedure zit, en een overnamekandidaat in de Verenigde Staten heeft al tot een acquisitie geleid: de Amerikaanse franchisegroep Aurify Brands wordt hoofdfranchiser voor de bakkerijformule in de VS, bericht De Tijd.
Tot nu toe had Le Pain Quotidien in de Verenigde Staten een negentigtal verkooppunten, waaronder een aan het bekende Central Park in New York, maar sinds de verplichte sluiting door de coronacrisis werden alle medewerkers aan de deur gezet. Ook voordien al waren in New York vestigingen gesloten en lagen er plannen op tafel om nog onrendabele restaurants te schrappen.
Aurify Brands, ook al masterfranchiser voor onder meer Five Guys, Fields Good Chicken en Make Sandwich, neemt de rechten op de formule er nu over. Op die manier wil Le Pain Quotidien af van de financiële lasten, aangezien de Belgische groep moet reorganiseren in het kader van een WCO-procedure. De keten wil verdergaan in een afgeslankte vorm, ‘Pain Quotidien bis’, en zoekt daarom ook nog een hoofdfranchiser voor de Britse restaurants. Zo heeft de keten straks alleen in België en Frankrijk zijn restaurants nog in eigen beheer.