Sleutel voor grotere omzet
Starbucks zag in Le Pain Quotidien de sleutel voor een grotere omzet, zei topman Vincent Herbert in een gesprek met De Tijd. Als de consument bij Starbucks niet alleen koffie zou drinken, maar tegelijk ook iets zou eten, zou dat immers meer geld in het bakje brengen.
De aandeelhouders van Le Pain Quotidien besloten echter om het bedrijf op eigen kracht te laten groeien, in plaats van te kiezen voor het snelle geld en de opname in een groep als Starbucks.
Groei op eigen kracht
Le Pain Quotidien is het levenswerk van Alain Coumont, die twintig jaar geleden zijn eerste zaak opende in hartje Brussel. Het werd een bakkerij die niet alleen het vergeten zuurdesembrood verkocht, maar ook uitpakte met een grote gemeenschappelijke tafel, waaraan men ter plekke kan ontbijten, lunchen of gewoon kan proeven. Naast het biobrood worden er ook (ontbijt)koeken, gebak en salades geserveerd.
Intussen is Le Pain Quotidien uitgegroeid tot een keten met 210 winkels in 17 landen. Toch behoedt het bedrijf zich ervoor om te snel te groeien: het wil immers het concept nauwgezet bewaren. Wel staat de komende maanden de opening van nieuwe verkooppunten in Chicago op het programma en zet het bedrijf in 2015 de eerste voorzichtige stappen richting Azië.